Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Amanda Oxell lämnar Wavemaker och mediebyråsidan

Publicerad: 14 December 2018, 12:25

Den digitala strategen Amanda Oxell lämnar Wavemaker där hon har arbetat sedan 2016 parallellt med att hon byggt upp Facebookgruppen "Annonsrådet" till en nationell angelägenhet.


Ämnen i artikeln:

WavemakerAmanda OxellGroup M

Amanda Oxell var med på Resumés lista äver Sveriges Superkommunikatörer 2018 som presenterades i Almedalen. Hon har gjort sig ett namn under de senaste åren i takt med att hennes Facebook-grupp – där följare uppmanas att anmäla reklam som sexistisk – har växt i storlek och fått stort genomslag. Vid sidan av sin egen resa har hon hela tiden arbetat som digital strateg på Wavemaker. Hon kom först till GroupM som kampanjchef under 2016 gick över till Maxus under förra året och var med när byråerna slogs samman till Wavemaker efter årsskiftet. Nu lämnar hon att lämna sin roll och kommer inte att jobba vidare inom mediebyråbranschen.

Varför lämnar du?

– Jag fick en chans jag behövde ta. Jag har lärt mig mycket hos GroupM och nu är det dags att ta med sig den kunskapen vidare in i någonting nytt. 2019 kommer bli ett väldigt spännande år, säger Amanda Oxell till Resumé.

Kommer du att stanna kvar i mediebyråbranschen?
– Nej, det kommer jag inte. Men jag tar med mig riktigt glada minnen från tre år som har varit ett jäkla äventyr.

Hur ser du på hur er sidan av branschen har utvecklats sedan du kom till GroupM 2016?
– Det har hänt enormt mycket. När jag började så kämpade hela branschen fortfarande med att hitta "vad"-et när det gällde det tekniska och digitala. Nu upplever jag att man istället börjat fokusera på "varför" och "hur", vilket jag är säker på genererar ett större värde på slutraden. Det är en spännande, om än skälvande, tid branschen går in i.

Vad ska du göra härnäst?
– Det kan jag inte avslöja ännu.

Hur har det gått att kombinera arbetet på Wavemaker med Annonsrådet i takt med att gruppen har vuxit?
– Det är klart att det har varit kämpigt och blivit ett gäng nätter i skrivbordslampans sken. Men sett till det Annonsrådet faktiskt har åstadkommit så har det varit värt det. Jag tycker verkligen att branschen gör bättre grejer idag än när vi började för två år sedan och det handlar ju om en kunskapsökning hos de som sätter strategierna, producerar innehållet och köper medieutrymmet. Samtidigt är vi långt ifrån framme, men medvetenheten är en helt annan idag och det är jag enormt glad över.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.