Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Ännu en chef slutar på Tele2

Publicerad: 26 augusti 2016, 11:25

Martin Agebrandt lämnar Tele2.

Foto: Yasmine Winberg.

Tele2 har drabbats hårt av personalbyten den senaste tiden. Nu slutar även Martin Agebrandt, global brand manager, på bolaget.


Ämnen i artikeln:

Tele2Pernilla Oldmark

I början på året blev Samuel Skott vd för Tele2 Sverige i stället för Thomas Ekman. Strax före sommaren sade Pernilla Oldmark upp sig efter en omstrukturering av marknadsavdelningen, och Åse Holmberg blev ny marknadsdirektör.

Nu slutar även Martin Agebrandt, som jobbat som bolagets globale brand manager som också varit med och utvecklat de svenska reklamkonceptet Fåret Frank på de europeeiska marknaderna och kioskägaren Karim i Sverige.

Anledningen till att han nu slutar, är en omorganisering som innebar att många av Tele2:s globala roller kapades bort. De ska framöver skötas av de lokala marknaderna.

LÄS MER: Pernilla Oldmark lämnar Tele2 efter 19 år

– Jag har haft det otroligt bra. Tele2 har varit en fantastiskt bra skola för mig. Jag har fått vara med när bolaget har haft behov av förändring och förtydligande. Det är jag tacksam för, säger Martin Agebrandt.

Han har inga hard feelings för att han får gå.

– När man jobbar i stora företag drivs frågor både framåt och bakåt, och det måste man nog acceptera. Om man inte accepterar det, då måste man göra sin egen grej någon annanstans.

Under sin tid på Tele2, där han arbetat sedan i slutet på 2008, har han etablerat och utvecklat varumärket på nya marknader, och lyfter fram Ryssland, Lettland och Kazakstan som några av de länder med störst utmaningar.

– Utmaningen i Sverige, som var en av mina marknader, var Comviq som hade blivit otydligt. Utmaningen var att förtydliga prispositionen samtidigt som man byggde om kring produkter och tjänster och närvarande i kioskerna. Det slutade med att vi blev en modern priskrigare och hittade Karim.

– En av frågorna som diskuterades var om man verkligen vågade ha en invandrarkille i en kiosk tillsammans med en polis. Jag är stolt över att ha jobbat i ett bolag som vågat vara annorlunda.

LÄS MER: Tele2 och King bryter samarbetet - efter bara ett halvår

Nu är Martin Agebrandt inne i en rekryteringsprocess för andra företag.

Vad tar du med dig från Tele2?
– Det är många saker, men en är att det måste finns ett commitment från alla inblandade för att man ska börja ett projekt. Jag tar också med mig prestigelöshet. Det har jag gillat med Tele2.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tele2Pernilla Oldmark

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.