Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Apoteas marknadschef lämnar – tar över hajpade textilföretaget

Publicerad: 28 januari 2021, 12:24

En dag efter att hon utsetts till Sveriges bästa marknadschef i apotekskategorin lämnar Emmelie Johansson Apotea för att ta över som vd på textilföretaget Garbo and friends.


Ämnen i artikeln:

Apotea

Efter ett drygt år på posten, och kort efter att hon utsågs till apoteksvärldens bästa marknadschef, lämnar Emmelie Johansson Apotea. Nästa steg i karriären blir att ta över som vd för Garbo and Friends, ett bolag som jobbar med olika textilier för barn.

Tiden på Apotea blev kort men intensiv. Nätapoteket växte snabbt redan innan pandemin men 2020 innebar ytterligare tillväxt om cirka 50 procent. Tillväxten har enligt Breakit lett till att Apotea nu tittar på en börsnotering under 2021 och att bolaget i så fall kan nå en värdering på cirka tio miljarder kronor.

Emmelie Johansson beskriver en storm som slog till över en natt och sedan dess knappt mojnat. Apotea har traditionellt satsat på en väldigt säljinriktad kommunikation, men när pandemin slog till och efterfrågan sköt i höjden har de i stället fått lägga om till en mer informerande och förtroendebyggande ton.

– Som marknadschef är det väldigt sällan man får vara med på en sån resa där man måste balansera försäljning och marknadsföring. Det har varit otroligt intressant och lärorikt, säger Emmelie Johansson.

Hon beskriver det som att de kunnat se beteendeförändringar, som när efterfrågan på handsprit exploderade, i realtid och sett presskonferensernas effekter bara minuter efter det att myndighetschefer och regeringsföreträdare lämnat nya besked. Ett av de viktigaste verktygen de använt sig av är nyhetsbrevet med cirka 1,8 miljoner prenumeranter.

– Det har vi bland annat använt till att inte alltid styra besökarna till sajt och för att livestreama frågestunder med vår kundservice och pharmaceuter. Det viktigaste för oss har inte varit att folk köper, utan att kunna tillgodose efterfrågan.

Livestreamingen har skötts med hjälp av Bambuser, ett företag vars tjänst vanligtvis inkluderar en liveshoppingfunktion. Apotea fick dock göra klart att de inte ville ha en sån funktion, utan snarare ville använda verktyget till att svara på frågor. Den första sändningen gjordes redan den 22 mars. 

Men nu bär det alltså vidare till Garbo and friends och en bredare roll som vd. I dagsläget jobbar det en dryg handfull medarbetare på bolaget och Emmelie Johansson beskriver det som att de är inne i en ordentlig expansionsfas. Hittills har mycket av försäljningen skötts via återförsäljare medan varumärket byggts genom Instagram, nu är tanken att de ska ta kliv inom e-handel och marknadsföra sig även i externa kanaler. Emmelie Johansson, som haft ledande marknadsföringspositioner inom alltifrån flyg till hästsport och logistik, säger att hon ser framemot att ha en bredare roll i en kategori hon sedan tidigare är intresserad av.

– Jag har gått i Pärs (Svärdson, Apoteas vd reds. anm) skola och lärt mig väldigt mycket. Dessutom tror jag att jag kommer ha glädje från min erfarenhet från väldigt många olika branscher. Att gå in i en roll där jag inte kan allting är inget som skrämmer, det handlar bara om att omge sig av människor som kan.

Apotea håller just nu på att rekrytera Emmelie Johanssons efterträdare.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apotea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.