Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Attila Kiraly ny CD på Guts & Glory

Publicerad: 30 augusti 2017, 10:43

Niclas Nilsson, vd, Attila Kiraly, cd, och Ivan Matanovic, CCO

Attila Kiraly lämnar McCann Helsinki för att bli ny creative director på Malmö-byrån Guts & Glory.


Ämnen i artikeln:

McCann HelsinkiGuts & Glory

Attila Kiraly, som tidigare jobbat på bland annat Leo Burnett, Mother i London, Wieden/Kennedy och John Doe i Amsterdam, kommer närmast från tjänsten som executive creative director på McCann Helsinki.

Bland varumärkena Kiraly jobbat med finns bland annat Nike, Coca Cola, Heineken, MTV och MasterCard. För sitt arbete har han kammat ett Grand Prix, dubbla guldlejon och såväl Guld- som Silverägg samt ett antal andra priser.

Nu går han alltså vidare till Malmö-byrån Guts & Glory där han blir creative director.

– När det började bli aktuellt med en flytt hem till Sverige här under våren, hade jag kontakt med några få aktörer i Sverige. Dels ett par i Stockholm, dels Guts & Glory i Malmö. Jag lärde känna Ivan Matanovic, en av grundarna, för några år sedan och har hållit kontakten med honom sen dess. Vi pratade lite här under våren och hittade varandra väldigt snabbt. Det viktiga för mig är att jobba med personer snarare än att vara på den coolaste byrån i stan.Guts & Glory delar min passion för goda idéer och vill verkligen åstadkomma något. Dessutom känns Malmö och Öresundsregionen jäkligt inspirerande och på gång.

Kiralys tillträde innebär att delägaren Ivan Matanovic blir övergripande ansvarig för byråns kreativa erbjudande.

– Med Attila på plats som ny creative director känner vi att vi inte bara fått in ytterligare kreativ kraft i huset, vi har dessutom fått in en passionerad eldsjäl som brinner för bra kommunikation som få andra och som vet vad han vill, säger Ivan Matanovic, som tillsammans med Niclas Nilsson äger byrån. Han är dessutom inte bara en duktig och driven kreatör; han är en all around good guy med hjärtat på rätta stället och båda fötterna på jorden. Med allt detta tror vi han är helt rätt man att ta byrån till nästa nivå. Det ska bli jäkligt skoj att se vad vi kan åstadkomma tillsammans

Sedan september 2016 har Guts & Glory växt med 11 medarbetare. En av de nyanställda är Mats Karlefeld som klivit in som startegisk projektledare. Karlefeldt har bland annat varit vd på de svenska avdelningarna av Unilever och Heinz.

– Mats långa och breda erfarenhet inom livsmedelsbranschen är såklart en enorm fördel för oss, med tanke på alla livsmedelskunder som vi arbetar med. Och med sitt kontaktnät hoppas vi så klart att han kan öppna fler liknande dörrar för oss i framtiden, säger Niclas Nilsson, vd på Guts & Glory

Byrån har även öppnat upp en digital avdelning vilket lett till att Guts & Glory kan sköta all digital produktion in-house.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

McCann HelsinkiGuts & Glory

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.