Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Björn Engström lämnar Forsman & Bodenfors – efter 33 år

Publicerad: 12 januari 2022, 07:00

Björn Engström

En av Forsman & Bodenfors verkliga trotjänare, copyritern Björn Engström lämnar byrån. Nu ska han satsa helhjärtat på startups och sina styrelseengagemang.


Ämnen i artikeln:

Björn EngströmForsman & Bodenfors

2016 köptes Sveriges största oberoende byrå Forsman & Bodenfors av holdingbolaget MDC & Partners. Företaget hade då en särställning som landets klart dominerande inom reklam, bara två år tidigare hade byrån vunnit rekordmånga lejon i Cannes Lions, varav två Grand Prix (i film och cyber) för Volvo Trucks-kampanjen ”Epic Split”. Filmen där Jean-Claude van Damme gör en split med stöd av två Volvo-lastbilars precisa körning lanserades den 14 november 2013 och fick ett sällan skådat medialt genomslag.

Med i arbetsgruppen fanns Björn Engström. Han hade tidigare arbetat på Claesson & Co och Hall & Cederquist när copywritern i maj 1988 blev Forsman & Bodenfors fjärde delägare efter Staffan Forsman, Sven-Olof Bodenfors och Mikko Timonen. Eftersom han arbetade i arbetsgruppen för Volvo Truck och var med och tog fram konceptet ”Live test series” är han en av världens mest belönade kreatörer under de senaste tio åren.

Genom åren har han varit med om att ta fram kampanjer som ”Mjölk ger starka ben” (Arla), ”Fri television” (SVT) och ”Bättre lokalsinne” (Göteborgs-Posten”.

När Björn Engström lämnar Forsman & Bodenfors är han styrelseordförande i två startups, modeföretaget Bite Studios och Pul Pac som utvecklar för att tillverka engångsprodukter och förpackningar av papper med visionen att ersätta engångsplast till ett lägre pris på en global skala. Noterbart i sammanhanget är att reklamjätten WPP gick in med pengar i bolaget i slutet av 2019.

Björn Engström är därtill ledamot i ytterligare tre styrelser (accessoartillverkaren Sätila, medtechbolaget Amferia och välgörenhetsorganisationen Right Livelihood Foundation). Det är också arbetet med startups som 65-åringen kommer att satsa helhjärtat på framöver.

”Det är så inspirerande att få jobba ihop entreprenörer och hjälpa dem att växa och ”skala upp” sina företag. Det handlar om så vitt skilda branscher som medtech, förpackningsindustri och high fashi , men alla med hållbarhet som gemensam nämnare”, skriver Björn Engström i ett mejl till Resumé.   

Sedan försäljningen till MDC Partners för snart sex åren har en lång rad namnkunniga medarbetare lämnat Forsman & Bodenfors. Flera tidigare delägare lämnade byrån under åren efter affären såsom finanschefen Elisabet Gustafsson, copywritern Martin Ringqvist, projektledaren Olle Victorin samt ad:arna Lars Elfman och Samuel Åkesson. Hela 18 av de 33 medlemmarna som fanns med i byråns ekonomiska förening 2016 har lämnat.

Strax innan årsskiftet kunde Resumé berätta att reklambyråns nuvarande vd Johan Eghammer under året kommer att övergå i en roll som internationellt kreativt ansvarig för Forsman & Bodenfors. Byrån befinner sig i en process där de snart tar beslut kring hur de tillsätta vd-positionen framöver. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.