Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Björn Larsson slutar som marknadsdirektör – ska fortsätta hjälpa Coop

Publicerad: 13 Februari 2020, 09:26

Björn Larsson lämnar sin roll som affärsområdesdirektör för marknad, kommunikation och hållbarhet, i stället får han en strategisk roll på Coop. Marknadschefen Marie Wedin tar över som tillförordnad.


Ämnen i artikeln:

CoopBjörn Larsson

Björn Larsson började på Coop i januari 2015 som affärsområdesdirektör för marknad när han rekryterades från Swedbank. Under åren på Coop har varumärket tillsammans med Forsman & Bodenfors bland annat vunnit Grand Prix i Cannes för ”Ekoeffekten” och tagit in Lotta Lundgren som reklamansikte. Samtidigt har det varit turbulenta år för Coop som kämpat om marknadsandelarna med en renodling av butiksformaten (där kedjan skrotade Konsum 2016), en tydligare position inom hållbarhet när konkurrenterna gjort satsningar på området och en ny strategi för de egna varumärkena där Änglamark re-lanserades under 2018. Nu får Björn Larsson en strategisk roll inom organisationen med som ska stötta arbetet med tvärfunktionella och varumärkesdrivande frågor.

– Björn är en orädd marknadsdirektör och vår reklam och kommunikation har under de senaste åren både stuckit ut och förflyttat Coops varumärke i linje med vår vision att vara den goda kraften i Matsverige. Jag har förståelse för att Björn vill dra ner på sitt dagliga engagemang, men är glad över att han fortsätter i en ny roll, där vi kommer kunna dra nytta av hans stora kunskap om varumärkesfrågor, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige i en kommentar.

– Det har varit fem år där vi på Coop har gjort en spännande varumärkesresa bestående av bland annat nya reklamkoncept, nya tydliga butiksformat och ett utvecklat medlemsprogram. Vi har parkerat oss i toppen av de mest hållbara varumärkena i Sverige, samtidigt som vi tillsammans med Lotta Lundgren har visat att reklam kan vara både folkbildande och underhållande. Jag vill tacka alla medarbetare som varit med och gjort allt detta möjligt och ser fram emot att byta till en roll där jag lämnar det dagliga engagemanget för en mer rådgivande roll, säger Björn Larsson i en kommentar.

Rekrytering av en efterträdare till Björn Larsson har börjat. Marie Wedin, som tills nu varit marknadschef på Coop, kommer att vara tillförordnad direktör för Marknad, Kommunikation & Hållbarhet.

När Resumé når Björn Larsson berättar han att planen att efter fem år på posten ta ett kliv tillbaka varit skriven sedan länge.

– Jag gjorde samma sak under min tid på Swedbank. Fem år som marknadsdirektör är en alldeles lagom period att sitta.

Björn Larsson säger att den nya rådgivande rollen handlar om frågor som är svåra att ta tag i inom ramen för den dagliga strukturen. I rollen kommer han inte att jobba tillsammans med marknadsavdelningen utan i stället jobba projektbaserat med affärsstrategi och varumärkesfrågor. Vid sidan av ”Ekoeffekten” är det Coops butiksomställning, där mycket fokus legat på inspiration och matglädje, det han är mest stolt över.

– Att ställa om 650 butiker har varit det projekt som under ytan tagit mest tid och uppmärksamhet samtidigt som det varit det mest spännande, berättar han.

Coop har i dag cirka 18 procent av dagligvaruhandeln och köpte under 2019 lågpriskedjan Nettos butiker. Under inledningen av 10-talet drogs bolaget med stora förluster men har sedan 2015 vänt förlusterna till att nu göra vinst, om än blygsam.

Under din tid har Coop hyllats för sin marknadsföring, samtidigt har bolaget som helhet haft det fortsatt tufft. Hur ser du på det?

– Sedan 2014 tycker jag att vi på ett bra sätt lyckats vända verksamheten, även om det tagit lite längre tid än vad vi hoppades på. Just nu tycker jag vi är på rätt spår och våra formidabla konkurrenter Ica och Axfood får se upp, säger Björn Larsson.

Dagligvaruhandeln har de senaste åren gått igenom en radikal förändring, känner du att Coop kommit tillräckligt långt i digitaliseringen?

– Jag är stolt över vad vi gjort, inte minst arbetet med Bloomer (ett acceleratorprogram inriktat på foodtech reds. anm). Chefen över vår nya digitalavdelning, Amer Muhammed, har kommit in och rört om i grytan ordentligt. Just nu känns det som att vi ligger i omkörningsfilen. 

Björn Larsson berättar vidare att han inte ser sig återvända till någon liknande post.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoopBjörn Larsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.