Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Branschveteranen ny ordförande i Sveriges Annonsörer

Publicerad: 21 maj 2021, 08:06

Synsams CMO Michael Grimborg tar över efter Leif Börjesson.


Ämnen i artikeln:

SynsamMichael GrimborgSveriges Annonsörer

Under gårdagens styrelsemöte utsågs Michael Grimborg till ny styrelseordförande för branschorganisationen Sveriges Annonsörer. Michael Grimborg är i dag CMO på Synsam Group och har tidigare i karriären haft ledande positioner på både mediebyrå- och publicistsidan. 2018 utsågs han till Sveriges bästa marknadschef. Han greppar ordförandeklubban efter fyra år i styrelsen och efterträder Leif Börjesson som fortsätter som vice ordförande.

LÄS MER: Effekt, mätningar och transparens – så ska Sveriges Annonsörer utvecklas

Sedan vd:n Hanna Riberdahls tillträde för två år sedan har Sveriges Annonsörer tagit en mer aktiv roll i branschdebatten. Organisationen har fokuserat på fyra frågor: transparens gällande medieköp, dataetiska riktlinjer, ökad effekt i marknadsinvesteringar och en mer proaktiv roll i etiska frågor som marknadsföring riktad mot barn och hållbarhetsfrågan. Strategin sattes under den sex månader långa period då Sveriges Annonsörer stod utan vd. Arbetet har bland annat renderat i ”Effektinitiativet”, ett projekt för att ska nya mätstandarder och ett nytt samarbete med byråvalskonsulterna Gunilla Bergh och Christina Wihlner Lentell.

– Jag är hedrad över uppdraget och tackar för förtroendet från medlemmarna. Vi i styrelsen är redo att ta oss an Sveriges marknadsförares branschgemensamma frågor och utmaningar med full kraft. Det finns mycket att göra men vi är på god väg. En viktig nyckel för att vi ska lyckas är ett nära samarbete med andra branschorganisationer, byråer och medier och jag ser fram emot att jobba tillsammans för en positiv förändring, säger Michael Grimborg, ny ordförande i Sveriges Annonsörer. 

Precis som för många andra branschorganisationer är en stor knäckfråga för Sveriges Annonsörer hur de ska bli relevanta och få inflytande över branschen, i stället för att bli en organisation som sätter riktlinjer ingen förhåller sig till. Landskapet har i takt med digitaliseringen blivit alltmer bångstyrigt och de senaste åren har organisationens medlemmar i högre grad utgjorts av landets större annonsörer.

Hur ska Sveriges Annonsörer bli en relevant röst branschen lyssnar på?

– Jag är inte så orolig för det, allt handlar om att vad vi gör och de rekommendationer och riktlinjer vi använder är förankrade i verkligheten. Det har hänt mycket på både medie- och byråsidan de senaste åren och behovet av en tydlig röst från annonsörshåll är viktigare än någonsin. Vi ska kriga med verkligheten och ha en tydlig ståndpunkt i de frågor som är relevanta för våra medlemmar, oavsett om det handlar om självregleringen eller mer politiska frågor som alkohol- och spelmarknadsföring, säger Michael Grimborg. 

Efter att smygreklamen i sociala medier för två år sedan fick domstolspraxis har frågan om vad som är ett etiskt sätt att uttrycka sig inom hållbarhetsmarknadsföring blivit en viktigare fråga. Både Reklamombudsmannen och Konsumentverket har vid flertalet tillfällen gjort enskilda nedslag och i april kom Konsumentverket med ett mer övergripande PM om hur de ser på det rådande rättsläget. För tillfället är ett ärende mellan Konsumentverket och Arla, som kan tänkas leda till domstolspraxis, under handläggning och inom kort väntas besked. Det kan dock dröja ytterligare två år innan ärendet är avgjort i domstol.

– Om jag som annonsör överdriver min argumentation om hållbarhet och klimat ska jag få lite på tafsen. Innan vi har fått praxis är det en svår fråga men där tycker jag att nuvarande system med Reklamombudsmannen fungerar mycket bra. 

Vid sidan av att Michael Grimborg blir ny ordförande tillträder fyra nya styrelseledamöter:

Josefin Lundmark, Marketing Director, ICA
Lena Strand, Head of Marketing, Folksam
Linus Almqvist, Director of Marketing & Communications, Ramboll
Stina Sandell, Executive Vice President Sustainability and Communications, Holmen

Samtliga medlemmar i Sveriges Annonsörers styrelse:

Gina Azaric, Telia

Hanna Riberdahl, Sveriges Annonsörer

Josefin Lundmark, ICA 

Karolina Åhs, Plantagen

Leif Börjesson, Spring Wine & Spirits

Lena Strand, Folksam

Linus Almqvist, Ramboll

Michael Grimborg, Synsam, ordförande

Pernilla Oldmark, Transcom

Peter Jannerö, Zound Industries

Staffan Ekstam, McDonald’s

Stina Liljekvist, Skandia

Stina Sandell, Holmen

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.