Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Carolin Högmyr tar ytterligare kliv inom biografjätten

Publicerad: 24 April 2020, 12:58

Foto: Johanna Fond

Carolin Högmyr har utsetts till marknadschef i norra Europa för biografkedjan Odeon Cinemas Group.


Ämnen i artikeln:

Filmstaden

Sedan 2007 har Carolin Högmyr haft en rad tjänster inom marknadsföring på biografkedjan Filmstaden (tidigare SF), nu senast som head of marketing på Filmstaden Business. De senaste åren har hon bland annat varit med och hanterat övergången där SF blev Filmstaden, något som bland annat inbegrep att byta ut en närmast ikonisk komposition. 

LÄS MER: Efter bytet från SF till Filmstaden – nu ska bio bli marknadschefens val

Nu tar hon ytterligare ett kliv uppåt inom den amerikanska biokoncernen AMC och dess europeiska organisation Odeon Cinemas Group. Framöver kommer hon som marknadschef i norra Europa basa över marknadsföringen i Norden och de baltiska länderna. Carolin Högmyr kommer även fortsatt vara marknadschef för Filmstaden. Rekryteringen har skett i en tid hårt präglad av coronaviruset, ett virus som även påverkat den omorganisation som Odeon klubbade igenom i början av december 2019. Tanken med omorganisationen är att länderna i norra Europa ska jobba mer gränsöverskridande, något som även påverkar marknadsavdelningen.

– Drivkrafterna bakom biobesök ser ganska lika ut på alla marknader men de lokala bolagen skiljer när det kommer till varumärke, konkurrens och skiljda kulturella preferenser. Det ska vi försöka få ihop på ett bra sätt, säger Carolin Högmyr till Resumé.

AMC tog i mitten av mars beslutet att på grund av coronavirusets spridning stänga ned alla sina biografer och permittera sin personal, något som får stora ekonomiska konsekvenser för en kedja som enligt amerikanska uppgifter hotas av konkurs. På grund av Sveriges förhållandevis lätta restriktioner fanns möjligheten att fortsätta hålla landets biografer öppna, på grund av restriktionerna om 50 besökare och driftskostnader valde man dock att stänga ned även här. Enligt Carolin Högmyr, som just nu jobbar under kraftigt minskad arbetstid, har de från marknadssidan den senaste månaden jobbat med digitala kanaler för att ”hålla lampan tänd”.

– Vi har satsat på engagerande innehåll som quiz och tester för att försöka hålla uppe intresset för film på bio och det har fått ett otroligt bra genomslag, säger hon.

Biokedjan har dock, till skillnad från vissa konkurrenter, inte någon möjlighet att visa filmer digitalt. Därför får de i dagsläget fokusera på strategin då biograferna återigen kan öppna.

– Det kommer ske gradvis och vi tittar just nu på en mängd scenarier för respektive marknad.

Utöver den akuta krisen som coronaviruset innebär tror Carolin Högmyr att hennes största utmaning framöver är att lyckas med tidigare nämnda omorganisering och att hitta en röd tråd i kommunikationen.

– Jag tror vi behöver prata om bioupplevelsen som helhet och inte bara filmerna. Just nu befinner sig många hemma och när den här krisen väl är över tror jag vi kan få en hävstång av att folk längtar efter att ta sig ut i det offentliga rummet igen, säger Carolin Högmyr.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Filmstaden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.