Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Coop slår ihop sälj och marknad – Clas Ohlsons tidigare Sverigechef tar över

Publicerad: 16 Februari 2021, 09:22

Fredrik Uhrbom tar över som försäljnings- och marknadsdirektör på Coop.


Ämnen i artikeln:

Coop

I höstas aviserade Coop en omorganisation där den tidigare enheten marknad, kommunikation och hållbarhet ersattes av en avdelning för marknadsföring och försäljning. I samband med förändringen lämnade Marie Wedin, tillförordnad chef för enheten, Coop. 

Nu meddelar Coop, Sveriges 15:e största annonsör, att Clas Ohlsons tidigare Sverigechef Fredrik Uhrbom tar över som försäljnings- och marknadsdirektör. Uhrbom lämnade sin tjänst på Clas Ohlson 2020 och har de senaste månaderna jobbat som frilans med tjänsteutveckling på Netonnet. Tidigare i karriären har han jobbat för Svenska Exportrådet och som försäljnings- och marknadsdirektör på Hultaforsgruppen.

– Jag är mycket glad att Fredrik valt att ansluta till Coop och den resa vi är inne på, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson. Han har i flera roller bevisat att han är en bred och kommersiell ledare som kommer att kunna utmana nuvarande branschnormer – inom digitalisering, fysisk handel och det som vi på Coop kallar digifysisk handel. Han har också, vilket vi ser är viktigt för rollen, erfarenhet från att ha ansvarat för och drivit butiker. 

Fredrik Uhrbom berättar för Resumé att upplägget med en sammanslagen marknad- och säljavdelning är naturligt i en tid då kontaktytorna mellan kund och företag är fler än någonsin

– Vi vill jobba med kundanpassat och insiktsdrivet för att säkra en tydlig röd tråd i vår kommunikation och hela erbjudande – därför känns det naturligt att vi samlar Försäljning och Marknad under ett gemensamt affärsområde.

Coop har de senaste åren satsat hårt på att utveckla sin digitala kapacitet. Samtidigt sjönk dagligvarukedjans medieinvesteringar förra året med 41 procent i jämförelse med 2019. Även Ica, Willys och Hemköp minskade sina medieköp men Coop stod för den i särklass största minskningen. Fredrik Uhrbom, som tillträder först i april, säger att han inte har koll på de exakta siffrorna men att hela detaljhandeln rör sig mot mer kommunikation i egna kanaler. Framöver öppnar han dock upp för att lägga om delar av Coops varumärkesbyggande marknadsföring.

– På Coop finns det en 130-årig historia att lyfta fram med starka värderingar. Inte minst på grund av den konkurrens och prispress som råder inom detalj- och dagligvaruhandeln finns det risk att man kan bli kortsiktig i hur man kommunicerar mot kunderna med stort fokus på enbart pris och produkt – jag tror det är viktigt att vi funderar på vad som är rätt balans och även driva mer långsiktiga varumärkesstärkande aktiviteter. I slutändan handlar det om att vinna kundens hjärta och förtroende och då måste vi bygga en stark emotionell koppling till varumärket.

Vilka ser du som dina största utmaningar?

– Först och främst handlar det om att sätta mig in i hela Coops verksamhet. Därutöver tycker jag vi bör jobba för att hitta en jämn kommersiell nivå i hela Coop. För mig är butikerna och medarbetarna väldigt viktiga varumärkesbärare och det är något jag kommer lägga mycket fokus på.

När hans tidigare arbetsgivare Clas Ohlson gjorde en liknande omorganisation som Coop genomfört valde de att byta byråpartner. De båda företagen har därtill uttalade ambitioner om att stärka sin digitala kompetens. Vem som är den bästa byråpartnern, Coop jobbar sedan länge med Forsman & Bodenfors, är dock ingenting Fredrik Uhrbom fokuserat på.

– Det får bli en senare fråga och än så länge är det inget jag funderat över. Mitt största fokus nu är att komma in och lära känna organisationen ordentligt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coop

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.