Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Därför blir Volontaire-grundaren innovationschef på Prime

Publicerad: 12 December 2016, 09:26

David Orlic går till Prime.

Foto: Pressbild

Han var med och drev upp Volontaire från liten uppstickare till etablerad byrå. Nu tar sig David Orlic an en av Sveriges största kommunikationskoncerner.


Ämnen i artikeln:

VolontaireUnited MindsPrimePR-ByråerDavid OrlicPrime PR

Tidigare i höstas slutade David Orlic på Volontaire, knappt sju år efter starten. Då var det oklart vad han skulle göra härnäst. Men i dag meddelades att han börjar som vice vd och innovationschef på Prime efter årsskiftet.

LÄS MER: Resumés helgintervju med David Orlic

– Det är ett naturligt nästa steg. Arbetet med Stockholm Open har gett många insikter i hur kommunikation kan användas för att lösa både företags problem och sociala utmaningar. Men för att skapa sådana förändringsprojekt krävs nya samarbeten mellan olika sektorer, en förståelse för stakeholders och kunskap om hur man skalar upp innovation. Prime och United Minds är byggda för den sortens förändringsarbete, säger han.

När började ni prata med varandra?
– Efter att jag hade annonserat min avgång. Sedan gick det fort. Jag känner och respekterar många som jobbar här, som Tom Beckman och Hanna Hellquist. Jag har länge följt arbetet som byrån gör och imponerats av att deras kreativitet har ett så starkt affärsfokus och samhällsförståelse.

Vad innebär din nya roll i praktiken?
– Jag ska jobba med 130 extremt smarta personer som driver utvecklingen framåt inom kommunikation, hållbarhet, omvärldsanalys och affärsutveckling. Min uppgift blir att driva det kreativa erbjudandet med marknadskommunikationen som motor och se hur byråns olika kompetenser kan kopplas ihop på nya sätt. Därmed kommer jag också att leda enheten Marketing Communication.

Varför titeln innovationschef och inte kreativ chef?
– Jag tror personligen inte på en cd-modell enligt den gamla reklamskolan, där allt ska gå på genom en enda person. Det gör inte Prime heller. Alla har ett kreativt ansvar. I det avseendet känns det mer naturligt med innovationsrollen som handlar om att utveckla fullserviceerbjudandet inom marknadskommunikation.

Prime kommer från början från pr-byråhållet medan du kommer från reklamsidan. Hur ser du på det bytet?
– Prime är från början en strategisk kommunikationsbyrå som idag konkurrerar med både reklambyråer och managementkonsultföretag. Det finns en uttalad ambition att kommunikation ska driva förändring och skapa tillväxt, tack vare en unik bredd av kompetenser och perspektiv på byrån. Många organisationer strävar efter den här sortens samarbeten, men få kan leverera det i praktiken.

Sedan ska du plugga?
– Ja, senare under 2017 kommer jag att påbörja en Executive MBA på deltid i Oxford. Kort förklarat är det en blandning av företagsekonomi, ledarskap och internationella relationer. Om jag menar allvar med att vara med och framtidssäkra företag måste jag börja med mig själv.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.