Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Därför lämnar Raymond Mankowitz McDonald's efter 24 år

Publicerad: 26 Oktober 2017, 12:42

Raymond Mankowitz.

Foto: Pressbild

McDonald's kommunikationsdirektör slutar efter en lång karriär på snabbmatskedjan. Han demeneterar att avskedet handlar om en schism med nye ägaren. Beslutet handlar om att ta nästa steg i karriären.


Ämnen i artikeln:

McDonald's

Tidigare i dag avslöjade Resumé att McDonald's Sveriges två toppchefer Raymond Mankowitz och Jeff Jackett lämnar företaget. I Raymond Mankowitz fall handlar det om nästan ett kvarts sekel som han snart lägger till handlingarna.
– Jag har fått möjligheten att göra en fantastik "Donkenresa" under hela 24 år. Det finns ingen bättre skola rent professionell och även privat. Att som kommunikationsansvarig få jobba med ett varumärke som berör alla människor är oerhört kul och spännande. Det är bland annat därför jag varit kvar så länge, säger han.

Raymond Mankowitz har haft titeln kommunikationsdirektör i 12 år. Men det är först på senare tid som han på allvar börjat fundera på nästa karriärsteg.
– Det senaste året har jag haft svårt att se nya utmaningar och frågat mig vad som är nästa steg. Efter många dialoger med mig själv har jag kommit fram till att det är utanför McDonald's. Det känns både läskigt men väldigt spännande.

Enligt Resumés uppgifter handlar avhoppet om att McDonald's nye ägare, den brittiska finansmannen Guy Hands och hans uppköpsfond Terra Firma, är missnöjda med bolagets framtida kommunikationsstrategi. Men Raymond Mankowitz förnekar bestämt att det skulle finnas någon schism bakom sortin.
– För mig är det här väldigt odramatiskt. Jag jag har inga konflikter med den nya ägaren. Tvärtom har vi en bra relation. Jag har varit med under hela förändringsprocessen och kommer att stanna kvar i bakgrunden för att supporta under en övergångsperiod, säger han.

Vad som blir nästa utmaning är ännu inte klart.
– Exakt vad jag ska göra är inte bestämt, men det finns flera intressanta möjligheter. Det viktiga att betona här är dock att jag inte slutat ännu. Det är inte klart när det blir än.

Hur kommer det sig att du och Jeff Jackett slutar samtidigt?
– Det handlar handlar mest om ansvar och planering. Jag har haft en dialog med företaget för att kunna lämna över på ett bra sätt, och det tror jag att Jeff också har haft.

Duon kommer att ersättas av Christoffer Rönnblad som får kombinerat ansvar för både marknad och kommunikation. Han hämtas från McDonald's i Finland. Men arbetet att förena de båda grenarna har pågått länge.
– Vi är ett väldigt gott exempel på hur man idag ser att gränserna mellan disciplinerna suddas ut. För at lyckas med bra kommunikationen måste alla jobba tillsammans och ha ett holistiskt perspektiv. Jag och Jeff har pratat mycket om det under de här åren, säger han.

Frukten av diskussionerna ser man inte minst i den senaste kampanjen "Gör Donken" som företaget har skapat i samarbete med Prime och DDB.

Har du några favoritminnen från de här åren?
– Det finns så otroligt många minnen. Men det allra färskaste är "Gör Donken". Den kampanjen har slagit alla rekord alla kategorier och blivit otroligt uppmärksammad. Den lyfter framför den viktiga rollen som McDonald's spelar i samhället. Vi har skapat omkring 250 000 arbetstillfällen genom åren och gett ungdomar en röst i en tid där många hamnar i utanförskap.

För egen del gjorde han donken under ett trainee-år på en av kedjans restauranger i Täby utanför Stockholm.
– Jag lärde mig att vända burgare, fritera pommes frites och att hålla rent och snyggt på toaletterna. Sedan blev jag rekryterad till marknads- och kommunikationsavdelningen som var betydligt mindre på den tiden. Utan tiden på restaurangen hade jag aldrig fått den genuina förståelsen för hela vår affär. Jag har också fått en förståelse för hur fantastiska svenska ungdomar är, vilken talang och potential de besitter. Det är ingen slump att du sett kampanjer som "Kalla oss galna" och "Gör Donken" de senaste åren.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

McDonald's

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.