Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

David Orlic lämnar Prime – startar eget utvecklingsbolag

Publicerad: 17 Januari 2020, 13:40

Det nya bolaget Orli& kommer utforska nya typer av partnerskap mellan kreatörer, kapital och civilsamhälle. För att bevisa att modellen fungerar börjar David Orlic med lanseringen av sitt eget bolag Anyone.


Ämnen i artikeln:

PrimeDavid Orlic

Efter dryga tre år som vice vd och innovationschef på Prime Weber Shandwick väljer David Orlic att lämna sin operativa roll i bolaget, däremot kommer han att jobba kvar som extern rådgivare i enskilda uppdrag.

– David är en fantastisk person och vi är glada att han jobbar på Prime som senior rådgivare i flera kundprojekt. Den operativa rollen lämnade han redan i augusti förra året för att få mer tid att utveckla egna idéer, något vi alltid stödjer på Prime. David är och har varit en enorm tillgång med sitt innovativa tankesätt, jag ser fram emot att följa hur hans nya projekt utvecklas, säger Therese Bohlin, VD på Prime. 

I stället kommer David Orlic framöver att ägna sin tid åt det egna utvecklingsbolaget Orli&. Tanken med det nya bolaget är att de ska utforska nya partnerskap mellan kreatörer, kapital och civilsamhälle.  För Resumé berättar han att han ser en trend där kreatörer av olika slag i allt högre utsträckning vill använda sina spetskunskaper till att bygga egna bolag snarare än att sälja konsulttjänster.

LÄS MER: Tove Langseth och Filip Nilsson startar sportvarumärke

– Under förra året hörde ovanligt många kreatörer av sig och ville få feedback på affärsidéer. Eftersom jag är kreatör i grunden som just hade avslutat en MBA i Oxford, fick jag väldigt mycket energi av det. Så jag bestämde mig för att göra det jag älskar på heltid: att bygga saker. Orli& ska starta, skala och stötta kreativt ledda verksamheter, berättar han för Resumé.

Som exempel på företag som lyckats med modellen, där varumärket och den kreativa kommunikationen är integrerade i affärsidén snarare än något som adderas i efterhand, nämner han Doconomy, Closely, Omnipollo och CDLP som alla grundats av personer med bakgrund inom den kreativa näringen. David Orlic menar att företagens grundidéer är exempel på vad som traditionellt pitchats till kund men att de nu med hjälp av externt kapital byggs som egna bolag. De två förstnämnda bolagen byggs exempelvis i partnerskap med Mastercard respektive Lindex.

LÄS MER: Innnovationsduon hjälper konsumenten minska klimatpåverkan – med banktjänst 

Många startups grundas i dag av människor med teknisk- eller finansbakgrund. David Orlic menar dock att allt fler investerare ser värdet av att det finns en kreativ kompetens i grundarteamet.

– Att tolka sin samtid, tänka innovativt och vara bra på att kommunicera är kritiska kunskaper för att kunna bygga något intressant. Därför kommer tillgången till kreativ talang bli den avgörande konkurrensfördelen på 2020-talet, säger han.

För att bevisa att modellen fungerar kommer David Orlic den närmsta tiden fokusera på sitt eget projekt Anyone, ett bolag han startat tillsammans med techprofilen Alfred Malmros som tidigare jobbat som CMO på Googles techinkubator Jigsaw. Anyone är en digital plattform som genom fem minuters röstsamtal ska koppla ihop frågvisa med experter inom ett givet ämne. Duon startar Anyone i partnerskap med startup-generatorn Antler.

”Precis som Twitters 140 tecken, uppmuntrar begränsningen till kreativitet och skapar nya användningsområden. Ställ en konkret fråga, dubbelkolla information, eller upptäck något helt nytt. Vem som helst bidra med sin tid och sätta sitt eget pris. ” skriver Antler i ett pressmeddelande om Anyone.

– Det är ett slitet uttryck, men all förändring börjar med en själv. Vi står på tröskeln till ett helt nytt sätt att arbeta på, där allt fler kreatörer kommer att äga sin tid och bygga egna varumärken. Det är lika bra att jag sätter i gång, säger David Orlic

Anyone har hittills stängt sin första finansieringsrunda och håller just nu på med en andrarunda för att kunna skala upp sin verksamhet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

PrimeDavid Orlic

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.