Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

De blir nyhetschefer i Aftonbladets nya organisation

Publicerad: 15 Maj 2018, 12:11

Martin Schori och Hanna Olsson.

Foto: Pressbild

Hanna Olsson och Martin Schori blir nyhetschefer i Lena K Samuelssons nya Aftonbladetsorganisation.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetMartin Schori

Hanna Olsson inledde sin karriär på Aftonbladet 2013 då hon fick tjänsten som chef för samhällsredaktionen. Sedan dess har hon gått vidare och den senaste tiden fungerat som nyhetsredaktör på tidningens breaking news-desk.

– Att få vara med och leda Aftonbladets nyhetsredaktion är ett fantastiskt uppdrag. Det är en chans att nå otroligt många läsare och tittare med den snabba nyhetsjournalistik vi vant vår publik med de senaste åren. Det är också en möjlighet för mig att få fördjupa och förnya den med hjälp av den kraft och kompetens som finns på redaktionen, säger Hanna Olsson som tidigare i karriären jobbat på bland annat Sveriges Radio och Östersunds-Posten.

Utöver Hanna Olsson tillträder även Martin Schori som ny nyhetschef. Schori har jobbat på Aftonbladet i två sejourer, först som webbredaktör och den senaste tiden som utrikesredaktör. Utöver Aftonbladet har han även jobbat på KIT och Dagens Media.

– Aftonbladet har Sveriges vassaste och mest professionella nyhetsredaktion, så det känns naturligtvis fantastiskt att få leda det här härliga gänget. Precis som branschen i övrigt har vi utmaningar framför oss, men vi är väl rustade och jag ser enorma möjligheter att vässa oss ytterligare digitalt och komma närmare vår publik. Jag är stolt men väldigt ödmjuk inför den här uppgiften, säger han.

Som nyhetschefer kommer de att planera arbetet i samråd med övriga redaktioner samt att integrera tv i nyhetsarbetet. Olsson och Schori ersätter Michael Poromaa som tar över som redaktionschef efter Håkan Andreasson.

Nyhetscheferna tar även plats i Aftonbladets redaktionsledning.

– Både Hanna Olsson och Martin Schori har varit drivande i att utveckla Aftonbladet till en framgångsrik digital nyhetsleverantör. Jag är väldigt glad för att de nu tar nästa steg i vårt arbete med att säkra Aftonbladet som ett mediehus med 100 procent digitalt fokus och svenska folkets primära nyhetskälla, säger redaktionschef Michael Poromaa.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetMartin Schori

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.