Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

De har bytt jobb i branschen under sommaren

Publicerad: 21 Augusti 2020, 12:11

Jesper Steen (ny vd Bolt), Jessica Bjurström blir opinionsbildare, Karin Rosell lämnar E.On och Helena Morland går från mediebranschen till att bli marknadschef.

I veckan har många kommit tillbaka efter semestern. Vissa på nya arbetsplatser. Resumé sammanfattar övergångarna i kommunikationsbranschen 13 juli till 21 augusti.


Ämnen i artikeln:

Rekrytering

Affärs- och stadsutvecklaren Jesper Steén lämnar Jönköping City och blir vd för kommunikationsbyrån Bolt. Han går också in som delägare i byrån. 

Åhléns tidigare marknadschef Lina Söderqvist, som bland annat vunnit Sveriges Bästa Marknadschef, lämnar sin roll som vd på klädkedjan Brothers”

JKL-grundaren Anders Lindberg nu lämnar byrån för att starta eget är det bara Bo Jansson som finns kvar av den ursprungliga grundartrion. Sedan tidigare har Anders Kempe lämnat. Anders Lindberg kommer att starta en egen mindre konsultverksamhet.

Sofia Fritze har tidigare varit konsult och digital specialist på Miltton Sverige. Innan sommaren blev hon rekryterad till Rud Pedersen Group och började arbeta nu i augusti.

Nathalie Besèr och är ny kommunikationschef på IT- och kommunikationsföretaget Consid. Hon har en bakgrund som journalist och bland annat på Sveriges Radio, DN där hon var mellanösternkorrespondent och TT. 

Kristin Djerf, tidigare reporter på Dagens Media och senast redaktör/projektledare på Appelberg, går till TCOs tankesmedja Futurion.

Tony Hammarlund är digital marknadsförare och driver en av Sveriges ledande podcast inom området. Nu börjar han en ny tjänst på QueensLab och kommer främst att fokusera på byråns egen marknadsföring och kommunikation för att fortsätta den starka tillväxten.

Två seniora kommunikationsstrateger tar plats som byråledare för Pondus Kommunikation. Anna Dahlgren blir ny byråledare för Pondus i Umeå och Jon Goland för Pondus etablering i Stockholm.

Fackförbundet Naturvetarna värvar Petra Malm som marknadschef, senast t.f. vd på contentbyrån Appelberg.

Helena Morland, med 15 års erfarenhet från mediebranschen som bland annat försäljningschef för Expressen och Dagens Nyheter, är ny marknadschef på Venue Retail Group. 

Den 1 september blir Jimmy Blomqvist Larsson ny press- och opinionsansvarig hos Studieförbunden, som är den organisation som samlar de tio studieförbunden i Sverige.

Hamburgerkedjan Max:s marknadschef Tobias Karlsson lämnar bolaget efter nära fyra år.

Carl-Johan Bauhn axlar rollen som Head of Performance på OTW där han ska stärka byråns erbjudande inom distribution ytterligare.  Han kommer senast från The Winery Hotel där han arbetade som strateg med utveckling av digitalt innehåll. 

Managementkonsultjätten EY värvar en nordisk kommunikationsdirektör från Capgemini i Gunilla Resare.

Jessica Bjurström som lämnar vd-posten på Komm för att bli generalsekreterare i Kungliga Automobil Klubben, KAK. Där tar on över Thomas Hedberg, som är tillfällig generalsekreterare. De senaste åren har Jessica Bjurström haft tjänstledigt från Komm för att jobba som kommunikationschef för Sveriges närvaro Expo 2020 i Dubai. Linda Nilsson har varit tillförordnad vd på Komm. 

Jesper Dahl, som senast har jobbat som digital chefsstrateg för den digitala insiktsbyrån Whispr Group blir marknadschef på Loopia som hanterar internetdomäner och webbhosting.

Den finska Nordea-koncernen har utsett Ulrika Romantschuk som ny chef för varumärke, kommunikation och marknadsföring. Det är en nyinrättad tjänst som också innebär att hon tar plats i koncernledningen. Hon kommer senast från en tjänst som kommunikationschef och varumärkeschef för det finska brödföretaget Fazer.

Vattenfalls kommunikationsdirektör Karin Lepasoon lämnar energibolaget för SEB. 

Ermir Peci tar över som brand design lead på startup-bolaget Hedvig.

När marknadsavdelningen flyttar till Malmö och mycket av den varumärkesbyggande kommunikationen framöver kommer styras centralt väljer Karin Rosell, varumärkes- och marknadschef på E.On, att lämna bolaget.

Som pressansvarig förde Louise Ekman Tele2/Com Hem:s talan i den segdragna konflikten med TV4 och dess ägare Telia i vintras. Hon imponerade på motståndaren så pass att hon nu värvas till motsvarande roll hos TV4/C More. 

En mer datadriven marknadsföring och försäljning – det är målet när Helena Mattsson blir ny marknads- och försäljningschef på Coop Butiker & Stormarknader. 

Next Level Group har gjort klart med Sara Mehany från Noccos marknadsavdelning som ska hjälpa bolaget att skapa fler kommersiella uppdrag åt sina sport- och nöjesprofiler samt utveckla eventverksamheten. 

Ana Rodrigo Höjer ska som marknadschef på Bonnier Carlsen utveckla företagets digitala kommunikation och varumärke. Hon hämtas från Åhléns. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Rekrytering

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.