Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Digge Zetterberg Odh lämnar NoA

Publicerad: 13 Oktober 2020, 13:03

Efter sju år lämnar Making Waves byråchef Digge Zetterberg Odh The North Alliance. Nu börjar hon i stället på den schweiziska scale-upen Frontify med kunder som Pepsi, Lufttansa och Facebook.


Ämnen i artikeln:

Digge Zetterberg OdhNoaMaking Waves

I januari 2014 värvades Digge Zetterberg Odh från Berghs till det då nybildade nätverket The North Alliance. Under åren har hon haft roller som talangchef för NoA och pr-strateg på Åkesam Holst och under de senaste två och ett halvt åren har hon varit byråchef för Making Waves. Hon har under de senaste åren jobbat nära Petronella Panérus, som nyligen lämnade rollen som Sverigechef för nätverket och vd på Åkestam Holst.

Nu går även Digge Zetterberg Odh vidare. I våras kom hon i kontakt med plattformen Frontify via Ted Persson på EQT Ventures, bolaget som i januari gick in med en investering i denna schweiziska scale-up. Hon blev imponerad av den resa som plattformen har gjort och gillade bolagets kultur.

Frontify är en plattform där varumärken kan samla och managera guidelines, loggor, brand books och presentationer. Digge Zetterberg Odh blir företagets första anställda i Norden, men ambitionen är att fler ska ansluta.

Vad tar du med dig från konsultsidan när du går över till en plattform?
– Nu kommer ju mitt jobb att gå ut på att jobba mot byråbranschen i Norden så jag tror att min förståelse och erfarenhet för och från byråsidan kommer att vara ganska nyttig. Sen ser jag väldigt mycket fram emot att få jobba i ett annat typ av tillväxtbolag, och lära mig mer av hur de resonerar och jobbar.

Nämn tre höjdpunkter från åren på NoA?
– Jag har varit med i NoA sedan starten och har under sju år haft lyxen att få jobba nära otroligt duktiga byråer och människor, så det är väl framförallt det jag tar med mig. Svårt att välja tre saker men det var väldigt kul att vara med och jobba med  Humanium Metal by IM, på ett hörn, och att jobba med och i en merger, som när vi slog ihop Great Works och Making Waves. På Making Waves har jag också fått jobba nära själva processen då digitala produkter och tjänster byggs, vilket har varit väldigt kul. När jag jobbade på Åkestam Holst och med IKEA så fick jag också åka på deras årliga Democratic Design Days event i Älmhult. Jag blev hjärntvättad direkt och superimponerad. Älskar IKEA.

– Nu får väl antagligen David Orlic vatten på sin kvarn också, eftersom han under en tid drivit tesen om att allt fler lämnar byråbranschen för att jobba på startups eller bygga egna varumärken, men jag tror absolut att erfarenheten från att hjälpa företag med deras varumärkesbyggande och kommunikation bär med sig många värdefulla lärdomar.

Nu lämnar du byråsidan. Vilka är de största utmaningarna för byråerna de kommande åren som du ser det?
– Det är en väldigt intressant tid för byråerna just nu. Det pågår en hel del parallella diskussioner om digitalisering, reklamtrötthet och datadriven marknadsföring. Det är helt klart en slagsida mot performance och mätbarhet nu, och det är som om kreativitet inte är ett ämne på agendan. Pendeln är väldigt mycket på andra sidan, vilket gör att jag tror att det är svårt att få göra kreativ reklam nu.

– Sveriges Annonsörer driver frågan om reklamtrötthet. På ett sätt kan jag ju tycka: köp inte tråkig reklam då? Så kommer reklamtröttheten inte längre öka. Men samtidigt har ju marknadscheferna en ganska komplex roll nu där de har många verktyg för att mäta och följa upp resultat, men där kortsiktigheten kanske fått ta överhanden. Utöver att företag förväntas ta ställning men samtidigt inte vill trampa någon på tårna. Samtidigt som de som har råd att slippa reklam gladeligen betalar medan de som inte har det får titta på ändlösa onlinekasinons kampanjer.

Digge Zetterberg Odh understryker att hon inte tillhör kategorin reklamnostalgiker:

– Nu är jag absolut ingen förespråkare av den ”gamla goda tiden” och printannonser på sidan 3 i DN som nåt sorts reklam-nirvana men det är synd att det skede av digitaliseringen vi befinner oss i inte fullt ut verkar kunna utnyttja de digitala möjligheterna, samtidigt som den är kreativ. Men jag hoppas och tänker att det kan balanseras mer på sikt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.