Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Dirac ska bygga varumärket med ny marknadschef och nya byråer

Publicerad: 5 December 2019, 09:40

Svenska ljudupplevelseföretaget Dirac ska bygga kännedom mot konsumenterna genom att anställa varumärkesexperten Rachel White som ny global marknadschef.


Svenska Diracs säljer en mjukvaruteknologi som ska förbättra ljudet från alla sorters system. Bolaget har främst varit inriktade på b2b och är redan ett etablerat varumärke inom ljudindustrin med den och tekniken används i dag av biltillverkare som Volvo, BMW och Rolls Royce, samt ledande HiFi- och mobiltillverkare. I början av året tog bolaget in 119 miljoner från investerare för att växa internationellt.

De senaste årens ökade ljudkonsumtion har gjort att Dirac lagt om varumärkesstrategin och nu vill man bygga kännedom hos en bredare målgrupp.

Som en del i satsningen har företaget rekryterat varumärkesexperten Rachel White, som senast var global marknadschefsroll på medicinteknikbolaget GenesisCare, med ansvar för varumärket mot patientmålgruppen samt tillväxt på nya marknader. Hon har tidigare arbetat med svenska varumärken som Ericsson, Saab och Elekta.

– Sverige har en fantastisk historia både vad gäller internationella musikframgångar och tekniska innovationer, så därför har Dirac rätt förutsättningar att lyckas bygga ett starkt varumärke på en global marknad, säger Rachel White i ett pressmeddelande.

Konsumentteknikmässan CES som pågår 7-10 januari i Las Vegas blir startskottet för att visa upp det nya varumärkets uttryck och utseende.

I samband med den nya marknadschefens tillträde har bolaget knutit till sig ett antal nya byråpartners. Det övergripande varumärkesarbetet leds av den globala varumärkesbyrån Dragon Rouge. Från Sverige kommer Rider Eventmarketing sköta eventdelen på bland annat stora tech-mässan CES i Las Vegas, We Are Yours kommer att bygga vidare på den digitala upplevelsen och Beachfront Communications ska sköta PR-arbetet för Sverige. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.