Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Efter drevet – Na-kd anställer PR-duo från Hästens

Publicerad: 14 Januari 2021, 14:00

Julia Alqvist och Sanja Tegeltija fortsätter att arbeta ihop på Na-kd.

Foto: Jonathan Kjell

Modevarumärket Na-kd bygger upp sitt första renodlade pr-team och plockar pr-duon Sanja Tegeltija och Julia Alqvist från Hästens.


Ämnen i artikeln:

Na-kdRekrytering

Året avslutades i något av en mardröm för modevarumärket Na-kd, i alla fall rent pr-mässigt. Det började med ett uppror på sociala medier där tidigare anställda anonymt vittnade om bland annat diskriminering, mobbning, orimliga arbetstider och obetalt övertidsarbete. Vittnesmålen spred sig snabbt till traditionell media, som följde upp med egna granskningar. 

Läs mer: Uppror på sociala medier mot Na-kd - influencers uppmanar till bojkott 

Nu står det klart att bolaget börjar bygga upp sitt första renodlade pr-team, genom rekryteringen av Sanja Tegeltija som pr-direktör och Julia Alqvist som global pr manager. Duon plockas direkt från Hästens, där de arbetat med sängtillverkarens globala pr. 

Diskussionerna inleddes redan i höstas efter en direkt förfrågan från Na-kds vd Jarno Vanhatapio

– De senaste åren har jag och Julia arbetat ihop med Hästens PR globalt. När jag fick frågan om att komma till Na-kd för att leda deras arbete där kändes det naturligt att Julia följde med. Det är sällsynt att hitta en person att klicka så bra med, säger Sanja Tegeltija. 

Huruvida duon kommer att arbeta med frågor kopplat till tidningsrubrikerna i december är oklart. 

– Jag försöker ha en objektiv syn på det hela, och har vänner som både har och arbetar där som är nöjda. Jag arbetade inte på Na-kd när det hände och har därför inte heller uppgifter kring hur det hanterats internt. Om jag, i min position kan bidra med något, så vill jag bidra med positiv arbetsmiljö.

Sanja Tegeltija tillträder sin roll nästa vecka, och Julia Alqvist i mars. Nu ligger fokus på att lära känna företaget, kollegerna, värderingarna och bolagets planer framöver. 

Vad tar du med dig från åren på Hästens?
– Det har varit en fantastisk resa för oss båda, med mycket tillväxt resultatmässigt inom PR. Vi lanserade världens dyraste säng med Drake som första kund tidigare i år vilket har gett stora ringar på vattnet. Men också vår medverkan i Emily in Paris givetvis. Jag tar med mig sättet att se på hur man kan arbeta väldigt brett med ett varumärke, och på många olika sätt för att få fram sitt budskap.

Läs mer: Anställda uppmanades skriva på lojalitetsklausul – ska inte prata kränkande om Na-kd 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Na-kdRekrytering

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.