Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Egmont anställer programmatic-chef - så satsar tidskriftsförlaget

Publicerad: 8 December 2015, 11:24

John Severinson, digital chef på Egmont, leder satsningen.

Foto: Press

Egmont Publishing delar upp den digitala avdelningen och anställer på annonssidan, däribland en chef för programmatic. ”Det går snabbare än vi trott”, säger digitala chefen John Severinson.


Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Förhandlingarna är klara. Egmont flyttar sin verksamhet riktad på den digitala annonsaffären till en separat enhet med syfte att bli en mer snabbrörlig organisation. Enheten delas upp i innehåll, affär och teknik, där merparten av de anställda tillhör redaktionen. Totalt 27 personer arbetar i Egmonts digitala enhet.

– Det går mycket snabbare än vad vi trodde från början. Vår utgångspunkt är att vi vill vara duktiga på att skapa produkter som hjälper annonsörer att nå målgruppen och därför måste vi ha en egen enhet med en annan speed och annan förändring. Vi går både åt det kreativa hållet men också åt programmatiska annonsköp, säger John Severinson, Egmonts digitala chef, till Resumé.

För Egmont är den största annonseringen fortfarande på display. Nu ska man ta större fokus på programmatic och anställer Lars Näslund som ansvarig för data och programmatisk annonsering. Han kommer närmast från Specific Media. I samma veva rekryteras också Lotta Nylund (IDG) och Katarina Bengtsson (Expressen) som Key Account Managers.

– Om man kan göra displayaffären mer effektiv så kunderna får mer för pengarna - eller snarare tar bort så många mellanhänder som möjligt - så är den attraktiv. Vi satsar nu starkt på programmatic och att bli duktiga på det. Förhoppningen är att kunna erbjuda merparten av vårt varulager på bra placeringar i programmatiska affärer.

Den andra satsningen sker mot den kreativa affären med bland annat native och advertorials.
– Ambitionen är helt klart att bli fler inom digitalt. Inom vilket område det blir har jag faktiskt ingen aning om. Det kan innebära att vi behöver bli fler utvecklare, KAM-säljare eller traffic.

Är det svårt för ett tidskriftsförlag som Egmont att hänga med digitalt?
– Tidskriftsförlag som Egmont har funnits i många år och har alla tider haft en tydlig definition av kunder. Läsaren har alltid varit den som betalar för produkten. I dessa tider är det inte längre självklart. Strategierna och affärsmodellen är annorlunda och det är inte lika självklart vem som är kunden. Vi organiserar oss så vi blir flexibla, men å andra sidan har vi en fot i våra nischer och vår kunskap. För andra aktörer som inte har en fot i nischen – exempelvis Aftonbladet – har det varit enklare att organisera sig.

Vad ligger mer i pipen?
– Vi ligger i startgroparna för att omlansera Icakuriren.se med en mobilanpassad sajt. Vi håller också på att omlansera ytterligare två sajter, säger John Severinson.

I slutet av september stod det klart att Egmont är tvungna att skära ned på 37 tjänster, både på redaktionen och kommersiellt. Detta för att kunna satsa just digitalt.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.