Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Erfaren ledare tar över Strateg – ska vända förlusttrenden

Publicerad: 10 december 2021, 13:08

Nina Nygaard kommer senast från rollen som marknadschef på Riksidrottsförbundet och är ny vd för Strateg Agency. ”Finns en ambition från styrelsen att utveckla erbjudandet inom digital kommunikation, varumärke och design”


Ämnen i artikeln:

StrategDiplomat

Den 1 mars nästa år tillträder Nina Nygaard posten som ny vd för Strateg Agency. Den kreativa byrån som förvärvades av Diplomatgruppen kommer från två år med röda siffror. Sedan i våras har Anna-Karin Hedlund varit tillförordnad vd. I sökandet efter en permanent lösning var styrelseordföranden Sonja Rasin tydlig med att byrån sökte en erfaren ledare med erfarenhet från både byrå- och kundsidan.

Nina Nygaard uppfyller kravprofilen. Hon har gedigen ledarskapserfarenhet och har arbetat 30 år inom kommunikationsområdet. Sedan 2017 är hon kommunikations- och marknadschef på Riksidrottsförbundet. Hon har varit verksam på ett antal kommunikationsbyråer sedan 1990-talet. Senast senior partner på Gullers Grupp 2014-2016 och innan dess bland annat vd på Sargasso och managing director på Grayling & Citigate Nordens Stockholmskontor.

– Det är en spännande byrå med stor potential. Det som framför allt lockade mig var tanken att jobba mer integrerat med de andra byråerna inom Diplomatgruppen och den tillväxtresa man vill göra med Strateg Agency. Jag är också imponerad av byråns långa kundrelationer, eftersom jag vet hur tufft det är, säger Nina Nygaard till Resumé och fortsätter: 

– Byrån har ett markant driv framåt. Jag ser en stark tillväxtpotential. Det jag tror jag kan tillföra är min affärsmässighet, mitt nätverk och en lång ledarerfarenhet. Många börjar arbeta i den här branschen därför att de är intresserade av själva hantverket. Det är jag självklart också, men jag gillar framför allt att göra affärer och bidra till att kunderna når sina mål. 

Vad är din strategi?
– Jag har inte hunnit sätta min in i verksamheten eftersom jag tillträder först 1 mars. Det finns en ambition från styrelsen om tillväxt och att utveckla erbjudandet inom digital kommunikation, varumärke och design. Jag ska försöka verkställa denna målsättning med hjälp av medarbetarna.

Ett mål måste väl också vara att vända lönsamheten?
– Ja, det finns ingen verksamhet som långsiktigt kan hålla på och gå minus. Jag är taggad inför den utmaningen och konstaterar att byrån går riktigt bra redan nu. Det är också otroligt kul att vara tillbaka på byråsidan. Jag tycker att fler borde pröva på att byta sida om möjlighet finns, det kan ge väldigt mycket både rent personligt och för kommande kunduppdrag. Går du från byrå till kundsidan får du snabbt en helt annan insikt till exempel kring tempot i processer, interna målkonflikter och annat. Kommer du från kundsidan till byrå kan du bidra med de erfarenheterna och få en större förståelse för uppdragsgivarnas verklighet.

– Rent generellt upplever jag att hela varumärkessidan har fått ett uppsving på senare år. Det börjar bli en fråga på koncernnivå på ett sätt som vi har jobbat för väldigt länge. Jag tycker mig se en ökad insikt kring att varumärkesinvesteringar ger faktisk effekt på sista raden, och att avsaknaden av desamma kan få stora negativa konsekvenser.

Vilka ser du som drivkrafterna bakom denna utveckling?
– En del handlar om att kommunikatörer och marknadsfolk tar plats i koncernledningar, men sen tror jag också att insikten om att varumärkesbyggande fungerar och ger effekt har fått större spridning. Mätbarheten är en annan faktor, att det blivit betydligt enklare att motivera en viss strategi via olika typer av webbaserade mätningar. Och på sista tiden, i och med en ökad efterfrågan på kompetens, har många företag upptäckt att de har behov av employer branding.

Fakta/ Strateg Agency

Strateg Agency har 10 anställda i Stockholm och ett 20-tal i Örebro. Byrån förvärvades av Diplomatgruppen 2018. Under 2020 uppgick omsättningen till 46,3 miljoner kronor (61,4 mkr). Rörelseresultatet (EBIT) blev -1,8 miljoner kronor (-1 mkr).


Strateg Agencys styrelseordförande Sonja Rasin berättar att en förklaring till att byrån tappade stort i både lönsamhet och omsättning under fjolåret var att pandemin slog hårdast mot marknadssegmentet. Flera stora internationella kunder drog omedelbart i handbromsen och pausade en stor del av pågående projekt.

– Det drabbade främst Strateg, samtidigt som andra delar av verksamheten klarade sig bra. Diplomatgruppen tappade en del omsättning 2020, något som främst förklaras med nedgången i Strateg. Samtidigt ökade vi lönsamheten jämfört med 2019. Och vi ser redan nu att vi kommer att öka både lönsamhet och omsättning 2021, jämfört med 2020.

Var befinner ni er i integrationen mellan byråerna inom Diplomatgruppen?
– Integrationsarbetet har varit utmanande och fått stå lite tillbaka i skuggan av pandemin. Vi har dock gjort viktiga framsteg. 60 procent av våra kunder inom Diplomatgruppen är idag gemensamma. Kunderna har blivit större och jobbar med oss inom flera områden. Och vi ser fortsatt stor tillväxtpotential. Kunderna uppskattar vår approach, dvs att i hybrid-team arbeta med kommunikationsinsatser integrerat utifrån ett företags kommersiella, hållbarhets- och public affairs-strategier. Vi tror stenhårt på vårt integrerade erbjudande och givet att verkligheten också går i den riktningen är vi övertygade om att efterfrågan kommer att öka.

Hur ser fördelningen ut mellan Strategs kunder i Stockholm och Örebro?
– Den är i dag ganska jämn. I Stockholm finns ett större fokus på varumärkes- och designutveckling medan vårt team i Örebro arbetar mer med kommunikation i digitala miljöer och utveckling av digitala plattformar.

Vad blir Ninas huvudsakliga utmaningar under 2022?
– Vi känner ju Nina väl sedan tidigare och har stor tilltro till hennes förmåga. Nina är en av Sveriges mest erfarna kommunikationsrådgivare. Hon kommer att spela en viktig roll i arbetet med att stärka Strategs position som en kreativ motor med fokus på varumärkes-, design-, och digital utveckling.

Ämnen i artikeln:

StrategDiplomat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.