Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Erik Carlsson blir sociala medier-chef på Aftonbladet

Publicerad: 7 September 2016, 10:17

Erik Carlsson får nytt jobb.

UPPDATERAD. Lajkats grundare Erik Carlsson lämnade sajten i vintras. Nu står det klart att han blir sociala medier-chef på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Ehsan FadakarAftonbladetLajkatSchibstedErik Carlsson

Erik Carlsson lämnade Lajkat i samma veva som hans kompanjon Ehsan Fadakar. Fadakar är idag sociala medier-chef inom Schibsted.

Nu meddelar Erik Carlsson via Twitter att han tar över som sociala medier-chef för Aftonbladet.

LÄS MER: Ehsan Fadakar lämnar Aftonbladet
LÄS MER: Hans hemliga hemmabygge hittar delningsbomberna

Klassisk sportfråga: Hur känns det?
– Det känns framför allt kul! Aftonbladet har en unik position som är väldigt speciell och utmanande att arbeta ifrån. Särskilt när det gäller sociala medier.

Vad har du gjort sedan du lämnade Lajkat?
– Jag har arbetat på marknadsavdelningen och haft arbetsuppgifter som blir väldigt lika – för att inte säga desamma – som de jag får nu.

Hur vill du utveckla Aftonbladets sociala mediejournalistik?
– Vi har en fantastisk grund att stå på. För Aftonbladet handlar det mycket om hur vi använder de sociala jättarnas plattformar för att stärka vår egen plattform. Där har vi redan nu ett tänk som jag upplever är både nyktrare och hälsosammare för den fria journalistiken än många andra nyhetssajter.

Vad blir skillnaden på din och Ehsans roll?
– Ehsan jobbar med social strategi ur ett Schibstedperspektiv medan jag ansvarar för Aftonbladets sociala medier.

Har ni några projekt på gång?
– Vi har precis satt ihop ett sociala medier-team som kommer att stärka alla våra avdelningar.

Erik Carlsson har tidigare arbetat på Expressen, där han blev känd för sitt hemliga hemmabygge som gjort att han hittat delningsbomberna.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.