Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Erik Sollenberg till Rud Pedersen – ska hjälpa byrågruppen med den europeiska expansionen

Publicerad: 2 juni 2021, 11:42

Erik Sollenberg

Foto: Oscar Mattsson

Nyligen lämnade Erik Sollenberg rollen som global vd för Crispin Porter + Bogusky. Nu föreslås han till Rud Pedersen Groups styrelse. Blir han invald kommer blir han samtidigt senior rådgivare inom gruppen. ”Det är troligt att jag tar på mig flera uppdrag”, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Rud PedersenErik Sollenberg

Erik Sollenberg, som 2003-2017 var vd för Forsman & Bodenfors och de senaste tre åren varit global vd för Crispin Porter + Bogusky, får två uppgifter om han väljs in i Rud Pedersens styrelse. Som ledamot vid sidan av koncern-vd:n Morten Rud Pedersen, tidigare finansministern Anders Borg och danska M&A-specialisten Monica Reib. Han kommer också att agera som rådgivare, både externt och internt. Byrågruppen satte en plan för europeisk expansion 2020. När den fullbordades satte ledningen upp en ny expansionsplan. Rud Pedersen ska vara etablerade i alla väsentliga europeiska huvudstäder innan utgången av 2023. Erik Sollenberg ska hjälpa Rud Pedersen att nå visionen som delvis ska ske genom förvärv.  

– Som rådgivare kommer Erik komma till stor nytta. Både mot kunder och medarbetare med sina erfarenheter blir han en tung senior strateg. I de fält vi opererar kommer han nästan enbart att jobba mot vd:ar. Ja ser honom som en typisk vd-rådgivare. I många ledningsfrågor hänger kommunikation, politik och positionering ihop. Det här är frågor som i allt högre utsträckning utvärderas av företag samlat. Samtidigt utförs de separat. För att förstå hur det här fungerar fullt ut måste man ha varit med i gamet och det har Erik, säger Morten Rud Pedersen till Resumé. 

Morten Rud Pedersen beskriver Erik Sollenberg som en av sina främsta rådgivare när det kommer till den förvärvsresa Rud Pedersen står inför:

– Han köpt och sålt bolag i sina tidigare funktioner. Det finns både en dimension som handlar om en personkemi och en som handlar om struktur. Hur gör man hur får man till affären? hur ser strukturen ut?. Han har en enorm kunskap kring vad man bör vara uppmärksam på.

I nuläget tittar Morten Rud Pedersen främst på Polen, Frankrike, Italien närmast, och Lettland där etableringen nästan är fullbordad. Under det senaste året har Rud Pedersen, som rankas 73:e i Holmes Report, växt med 18 procent berättar Morten Rud Pedersen.

– Vi letar efter strategiska kommunikationsbolag av olika karaktär lite beroende på den kulturella kontexten. De vill vara ”PR+”, alltså en högre strategisk del än vara en utförare. Om det krävs adderar vi själva en affärsdel eftersom det krävs att verksamheterna har styrka inom public affairs.

Erik Sollenberg vill understryka att det här är ett nytt uppdrag, inte ett heltidsjobb, om han följs in till styrelsen vid stämman i mitten av juni.  Han kommer att arbeta med interna frågor, men också ha en rådgivande roll externt. Med sin erfarenhet kan jag hjälpa dem att kombinera tillväxt och bibehålla entreprenörskap.

– De har vuxit ganska rejält den sista tiden med många kontor etablerade i flera länder och har en fortsatt ambition att växa. Då uppkommer dubbla behov i organisationen – att bibehålla det lokala entreprenörskapet och samtidigt hålla ihop som en grupp rent strukturellt. Det gäller att behålla båda delarna och inte låta det ena gå ut över det andra, säger Erik Sollenberg till Resumé och fortsätter: 

– När man växer i en flerkontorsstruktur och samtidigt hålla ihop gruppen att implementera strukturer och behålla det lokala. Det är en stor utmaning. Ofta blir det ena eller andra perspektivet blir styrande. När man gör något med hög ambition måste man acceptera att det blir svårt hantera paradoxer.

Har du fått många erbjudanden sedan det stod klart att du ska flytta hem?
– Jag har flugit under radarn, jag för ett antal diskussioner om olika uppdrag och det är troligt att jag tar på mig flera. Jag vill göra saker med människor jag respekterar, som känns kul och samtidigt lära mig något nytt. Samtidigt har jag jobbat väldigt mycket i mitt liv och vill ha någon form av work life-balance.

– Rud Pedersen är en extremt imponerande verksamhet med många duktiga människor som arbetar i en annan ände av kommunikationsbranschen än vad jag har erfarenhet av. Samtidigt har de liknande typer av strategiska utmaningar som jag har erfarenhet av.

Rud Pedersen har i dag 300 medarbetare i åtta länder. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Rud PedersenErik Sollenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.