Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Forsman & Bodenfors letar ny vd igen – Johan Eghammer får ny roll

Publicerad: 16 december 2021, 09:18

Efter tio månader som vd meddelar Forsman & Bodenfors att Johan Eghammer får en ny roll.

Foto: Niklas Palmklint

I slutet av februari ersatte Johan Eghammer Silla Levin som ny vd för Forsman & Bodenfors. Nu står det klart att han får en roll som global creative lead på byrån som för diskussioner om hur man framöver kommer att organisera verksamheten i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Johan EghammerForsman & BodenforsAnna Qvennerstedt

Det har varit något av en karusell på Forsman Bodenfors under 2021. I februari presenterade byrån en omorganisation där Johan Eghammer tog över vd-posten efter Silla Levin (i dag på Kurppa Hosk), F&B:s vd sedan 2017 drivit byrån under internationaliseringen efter MDC Partners uppköp. I samband med rockaden blev Leif Sorte ny koncernchef för Forsman & Bodenfors medan Sophia Lindholm klev in som kreativ chef.

Enligt Resumés uppgifter fick de anställda besked om en ny förändring under onsdagen då det meddelades att Johan Eghammer inte längre kommer att vara vd för Forsman & Bodenfors i Sverige. Uppgifter som nu bekräftas av byrån.

I ett mejl till Resumé skriver Forsman & Bodenfors styrelseordförande Anna Qvennerstedt att Johan Eghammer framöver kommer att övergå i en roll som globalt kreativt ansvarig. Det är ännu oklart när övergången ske och hur Forsman & Bodenfors kommer att lösa ledarfrågan på längre sikt. Byrån befinner sig tidigt i processen och uppger att det inte finns mer information om rollen i dagsläget.

”Efter flytten hem från USA har vi fört diskussioner om hur vi bäst kan använda hans kunskaper inom hela Forsman & Bodenfors. Efter diskussioner tillsammans med vår globale CEO Toby Southgate och svenske CEO Leif Sorte har vi kommit fram till att vi gärna ser att Johan framöver gör en övergång till en internationell tjänst som Global Creative Lead, där han kan stödja och driva arbetet både med svenska och globala kunder. I den rollen kommer Johan och jag att arbeta nära tillsammans. Men tills dess är Johan fortsatt vd för Forsman & Bodenfors i Sverige, och vi har i lugn och ro påbörjat diskussionerna om hur vi i en förlängning organiserar den svenska verksamheten.”, skriver Anna Qvennerstedt.

LÄS MER: Johan Eghammer skakar liv i F&B:s kreativa DNA

Under sin tid som vd har Johan Eghammer fortsatt ingått som kreatör i flera arbetsgrupper, bland annat Coop, Volvo och Visit Sweden. Johan Eghammers mål var tydligt när han tillträdde, byrån skulle återta den kreativa toppositionen i Sverige. Hans analys när han tillträdde var att Forsman & Bodenfors hade tappat bort lite av sin kreativa kompass under åren efter MDC Partners köp.

– Jag håller fortfarande på att klura ut för mig själv vad som är viktigt. Att gå från kreatör till vd är inte ett så stort steg som man kan tro när det trots allt handlar om en kreativitetsstyrd verksamhet. Jag hade troligtvis inte varit en bra ledare för något annat företag, sade han i en längre intervju med Resumé i våras.

Under året har Forsman & Bodenfors fått in nya uppdragsgivare i form av Svenska Spel, Clas Ohlson och Polestar. Samtidigt har Apoteket satsat allt på inhouse, Preem gick till Åkestam Holst och Swedbank befinner sig i slutfasen av sin upphandling.

Pandemin medförde att Forsman & Bodenfors omsättning  sjönk med 14 procent till 575 miljoner (667 mkr) och rörelseresultatet minskade med dryga 48 procent till 29,5 miljoner (57,1 mkr) under 2020, den lägsta omsättningen sedan 2013.

Byråintäkten sjönk med 19 procent till 324,2 miljoner kronor (398 mkr), och medelantalet anställda gick från 278 till 261. Det innebär att byråintäkten/bruttovinsten per anställd ligger på dryga 1,2 miljoner, inte långt ifrån 2019 års 1,4 miljoner kronor.



Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.