Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Forsman & Bodenfors tar hem kreatörer från USA och Singapore: ”Alla ska tydligt tillföra något vi saknar”

Publicerad: 8 April 2021, 10:45

Joakim Laabraten, Axel Tagg, Gustav Johansson, John Bergdahl, Jade D'econzac Mbay och Patrick O'Neill.

Forsman & Bodenfors presenterar en rad nya arbetare, bland annat hemvändare från byråns kontor i Singapore och USA. ”Att komma med nya perspektiv har alltid varit ett måste, inte minst nu”, säger byråns vd Johan Eghammer.


Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

I början av året tog Johan Eghammer över vd-stolen på Forsman & Bodenfors efter Silla Levin med en tydlig vision att förtydliga byråns kreativa riktning. Efter ett år av pandemi upplever byrån nu en högre fart både bland befintliga kunder och new business. Det gör att byrån nu återigen kunnat anställa.

Gustav Johansson, har bakgrund på bland annat The Fan Club och CP+B innan det blev Forsman och Bodenfors fram till 2018. Han flyttade sedan till San Francisco och Goodby Silverstein & Partners innan han återvände till Forsman och Bodenfors. Han har vunnit priser i bland annat D&AD, Cannes Lions, Eurobest, Guldägget och One Show. Han låg bland annat bakom Sodastreams Super Bowl-reklam från 2020 och BMW:s första stora amerikanska varumärkeskampanj på över tre år.

– Åren i USA har varit intensiva, lärorika, kaotiska och på många sätt helt magiska. I San Francisco finns verkligen allt det bästa och allt det sämsta och det pågår liksom parallellt, hela tiden. Det jag tar med mig hem är optimismen och tron på att problem går att lösa om vi jobbar hårt och tror på det vi gör.

Axel Tagg kommer senast from MullenLowe där han spenderade sin tid på Boston och New York kontoret. Innan dess jobbade han på Ogilvy i fyra år där han bland annat var med och tog fram kampanjen ”No Need to Fly” som belönades med ett Grand Prix i Eurobest och 5 lejon i Cannes.

Sedan MDC Partners köp av den svenska byrån 2016 och samgåendet med KBS två år senare har Forsman & Bodenfors jobba med att exportera sitt arbetssätt och kultur till de andra kontoren runtom i världen. Flera från F&B i Sverige jobbar i dag på något av byråns kontor utomlands. Nu återvänder ett antal av dessa medarbetare.

John Bergdahl och Joakim Labraaten är tillbaka på Stockholmskontoret efter två år i Singapore där de startat upp kontoret och arbetat med kunder som P&G, Adidas, Citibank, Google, Electrolux och Gojek.

Patrick O’Neill kommer närmast från Nord DDB där han arbetade som business director med ansvar för kunder som Vattenfall, Klarna, Skoda och Google.

F&B Stockholm får också tillskott av pr-strategen Jade D'econzac Mbay. Hon börjar direkt efter att ha praktiserat på byrån under sin utbildning strategisk kommunikation på Berghs. Hon har en bakgrund inom både grafisk design och modebranschen. 

Johan Eghammer säger att byrån aktivt letar efter människor med olika bakgrunder och erfarenheter. ”Mer av samma leder ingen vart”, säger han.

– Att komma med nya perspektiv och andra sätt att se saker har alltid varit ett måste, och det gäller inte minst nu när vi jobbar med så många globala uppdrag. Den kreativa processen bygger på att man får sin världsbild ifrågasatt.

Vad tror ni att erfarenheten att jobba med stora kunder på global nivå gör för skillnad?
– Det finns flera fördelar. Erfarenhet av stora komplexa uppdrag på internationell nivå skapar en trygghet och ett självförtroende som gör att man kan ta för sig mer. Förståelsen för de globala förutsättningarna i kombination med vår kreativa spets är en framgångsrik kombination.

Har er rekryteringsstrategi förändrats efter ledningsbytet och att ni numera har en creative director?
– Kanske har den blivit lite tydligare. Alla anställningar har en uppgift, att stärka vår mission att leverera kreativ kommunikation i världsklass. Och alla anställningar ska tydligt tillföra något vi saknar. Som sagt, mer av samma leder ingen vart.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.