Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Från Brommamamma till AWB

Publicerad: 30 Maj 2016, 12:38

Jonas Konstantinov är ny vd på A World Beneath.

Foto: Pressbild.

Jonas Konstantinov är ny vd på A World Beneath. Han kommer närmast från en motsvarande roll på produktionsbolaget Brommamamma och dessförinnan har han jobbat på MTG. Nu är målet att dubbla byråns omsättning på tre år.


Ämnen i artikeln:

A World Beneath

Det var i mars i år som Jonas Konstantinov började på AWB. Då hade byrån haft en tillfällig lösning med styrelseordföranden Johan Forsberg på vd-rollen efter att Jimmy Johansson lämnade posten som han haft i fem år. Han kvarstår dock som delägare.

– AWB är i en spännande position och det är ett bra läge för oss att växa till nästa nivå, både strategiskt och kreativt. Vi har fungerande kunder, en bra och hängiven ägargrupp och bra och stark bemanning på viktiga positioner. Kulturen är både stark och bra, vilket är väldigt viktigt för mig, säger Jonas Konstantinov.

På vilket sätt?
– Den är glädjefylld. Vi firar gärna, hjälper och ställer upp för varandra. Vi är inkluderande, lyhörda, och lyssnar på vad alla tycker och tänker. Det är inte helt vanligt att företag lyckas sätta en stark bra kultur och behålla den över en längre tid som man gjort på AWB.

LÄS MER: AWB värvar ny cd och breddar ägandet

AWB har nyligen anställt tre personer, och fått in ett gäng nya kunder. Bland annat ett skandinaviskt uppdrag för Wella, Dr Martens, teletjänstoperatören Rebtel och e-gamingleverantören Fnatic. Nu är målet att dubbla omsättningen, som vid det senaste bokslutet (2015) uppgick till 23,4 miljoner kronor, inom tre år.

– Det är fullt möjligt, menar Jonas Konstantinov.

Hur ska ni lyckas med det?
– Genom att utnyttja att vi har en stark position i pr-affären och få fler kunder där vi jobbar integrerat med pr och reklam. Många vill gå den vägen, men jag tror inte att de har hittat nyckeln för att väva ihop de två affärerna än. Vi har bra förutsättningar för att lyckas givet vår starka ställning och bakgrund, stora kunskap om samtida kultur och trender.

Hur syr man ihop de två affärerna?
– Det beror på vem som är kund, men båda kompetenserna måste finnas med från ax till limpa. Annars finns risken att man kör in på ett spår. Sedan behövs kunder som är modiga och inte nödvändigtvis vill ha det som förr.

Vilken är den viktigaste lärdomen från dina tidigare jobb som du tar med dig till AWB?
– Att personalen och kunderna är viktigast av allt.

LÄS MER: AWB tar in tre projektledare

Du var vd på Brommamamma i tio månader. Hur kommer det sig att det inte blev längre tid där?
– Dels berodde det på att vi fick tvillingar hemma och det var omvälvande att gå från ett till tre på nolltid. Brommamamma är ett trevligt företag, men visionerna som fanns har inte gått att infria av olika skäl. Jag tog över som vd 2014, och det året droppade tv-marknaden med tio procent. Det, i kombination med min privata situation, valde jag att lägga fokus på familjen. Men jag är fortsatt god vän med ägarna och önskar dem all lycka till.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

A World Beneath

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.