Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Från LA till Stockholm – ska vässa Vice

Publicerad: 27 Juli 2016, 11:50

Filip Kiisk börjar på Vice den 1 augusti.

Filip Kiisk byter Made by Forest i Los Angeles mot Vice i Stockholm. Resumé tog ett snack med nya värvningen och Kay Höök, vd Vice, om planerna för varumärket.


Ämnen i artikeln:

Vice MediaMade by ForestViceKay HöökContentRekryteringMillennials

Filip Kiisk flyttade till USA för fyra år sedan för att jobba på Stopp LA (idag MediaMonks). Därefter tog han sig vidare till Rebels Studios och Made by Forest.

Made by Forest startade så sent som i januari av forne Acne-toppen Jesper Pålsson och stjärn-DJ:n Steve Angello. Nu har Filip Kiisk lämnat byrån för att slå rot hemma i Sverige. Nyligen blev han rekryterad av mediehuset Vice Sverige och vd Kay Höök. Vice inriktar sig till målgruppen millennials.

– Jag har arbetat mycket med branded content i USA. Det är väldigt stort där och man jobbar med det på många byråer. Vice är i framkant vad gäller content och jag tror att mina erfarenheter kommer väl till pass här. Att skapa något som folk vill ta del av, särskilt när vi pratar om en ung målgrupp, är extremt viktigt, säger Filip Kiisk till Resumé.

Vad blir skillnaden att jobba här mot USA?
– Tempot i USA är annorlunda. Arbetsklimatet är hårdare och det är vassa armbågar. Det positiva är att på byråerna där jag arbetade så fanns det ett svenskt intresse. Vi var lite plattare än en normal amerikansk byrå.

Vd:n Kay Höök, som tillträdde i september 2015, har haft ögonen på Filip Kiisk en längre tid.

– Det är riktigt kul att vi lyckades få över honom hit. Vi växer i Sverige och Filips roll kommer att bli att ta hand om våra nya kunder och bredda våra kontaktnät, säger Kay Höök.

I USA och många andra länder har varumärket Vice gått som tåget. I Sverige har man dock ännu inte lyckats göra någon succé.

– Vi försöker framförallt bredda erbjudandet och ta det till den nivå och potential som finns i Vice varumärket. Vår målgrupp är väl bekanta med varumärket Vice, men i Sverige har vi legat lite lågt ett tag och det krävs ett visst arbete för att jobba upp det igen. Nu har vi en stadig ström av nya läsare och vi når ut brett i alla ungdomars intresseområden.

LÄS MER: Han ska lyfta Vice i Sverige

Målgruppen är mellan 18-34 år och man finns idag på digitala plattformar, men även som magasin.

– Vi jobbar dels med redaktionellt innehåll, dels med sponsring och branded content. De flesta av våra kunder är nordiska. Vi samarbetar mycket med de nordiska kontoren och håller just nu på att öppna upp ett kontor i Norge.

Vice är idag 12 personer i Stockholm. I Danmark är man hela 100 personer – en jätteexpansion på bara två och ett halvt år.

Kan samma expansion ske i Sverige?
– Det skulle vara trevligt och en snabb expansion är definitivt vår målsättning. Men, vi växer organiskt och vi har ändå redan fördubblat personalstyrkan sedan jag tillträde i september förra året.

LÄS MER: Vice gör comeback med nytt magasin

Sifforna för Vice Sverige är blygsamma. Under 2014 hade man, enligt bokslutet, en omsättning på 4,5 miljoner och en rörelseförlust på 3,6 miljoner.

– Vi kommer definitivt att överträffa det under 2016. Det ser bra ut och vi har många spännande nyheter på gång, både redaktionellt och på kundsidan framöver.

Värvningen Filip Kiisk börjar på Vice den 1 augusti.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev