Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Går från Telenor till Storytel: ”Jag ville till ett bolag i en mindre mättad bransch”

Publicerad: 11 januari 2022, 08:59

Tobias Clewemar har de senaste åren varit varumärkeschef på Telenor. Nu går han vidare till Storytel och blir global head of marketing creative. Att få ta en global roll lockade, berättar han för Resumé.


Ämnen i artikeln:

TelenorStorytel

Storytel har under 2021 lanserat en global varumärkeskampanj tillsammans med B-Reel. I december började Tobias Clewemar på bolaget i rollen som global head of marketing creative. Innan dess har han varit varumärkeschef på Telenor och bland annat marknadschef på If. 

– Som Global Head of marketing creative kommer jag fokusera mycket på hur Storytel kan använda global marknadsföring som ett verktyg att skapa tillväxt, resultat och effekt, säger Tobias Clewemar.

– Varumärket är starkt och väletablerat på flera marknader, men det finns potential att få ännu mer utväxling av den kommunikation som görs, oavsett om den produceras internt eller externt. 

Varför byter du jobb?
– Efter nästan 5 år som varumärkeschef på Telenor ville jag till ett bolag i en ny bransch, kanske inte lika mättad och mogen som telekom. Möjligheten att få jobba i en global roll i ett svenskt bolag på expansionsresa bidrog också mycket till beslutet, säger han.

På Telenor var han bland annat en del av bytet från Acne till Nord DDB, och konceptet ”Det bästa har inte hänt än” lanserades i juni 2020 och följdes upp i 2021. Tobias Clewemar räknar tekniken som en av lärdomarna han tar med sig från Telenor till Storytel.

– Mobilen och uppkopplingen hänger ju med även till Storytel, så det finns en hel del beröringspunkter i teknik och vad man kan använda uppkopplingen till. Att skapa affärseffekter genom kommunikation som sticker ut och berör är ett vapen jag tar med mig. Och vikten av att göra grovjobbet med förankring och diskussion med många internt. Utan att det resulterar i kreativ mellanmjölk. 

Hur skulle du beskriva Storytel som varumärke, och hur ser planen framåt ut?
– Ett fantastiskt starkt varumärke, som verkligen drivit förändring i hur man konsumerar böcker och historier. Ett svenskt, entreprenörsdrivet bolag som expanderar i världen. Planen framåt får jag återkomma om, med viss ödmjukhet efter fyra veckor på jobbet, minus jul och nyårshelger. 

Vilka blir de största utmaningarna?
– Det är alltid en utmaning att skapa intressant kommunikation när man arbetar på många väldigt olika marknader, dessutom i väldigt olika faser och mognadsgrad. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

TelenorStorytel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.