Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Gustav Martner till Greenpeace

Publicerad: 8 Oktober 2019, 13:58

Gustav Martner, Greenpeace.

Miljöorganisationen Greenpeace blir nästa utmaning för Gustav Martner som tar över det digitala ansvaret i Norden i en tid när miljörörelsen växer.


Ämnen i artikeln:

Gustav MartnerGreenpeace

Gustav Martner har fått nytt jobb, nordisk digitalchef på Greenpeace. Han har varit medlem i organisationen sedan han var barn och sökte jobbet själv. Det är första gången sedan han var 19 år gammal som han tar en anställning på en verksamhet han inte har varit med och startat.

Som grundare av webbyrån Daddy, tidigare vd på CP+B och ordförande på Komm (2011-2015) är han ett välbekant namn inom kommunikationsbranschen. Senast var han interim-chef för ICA Reklam. De senaste åren har han även ägnat sig åt organisationen Digital Reliance som arbetat för att stötta utsatta grupper i samhället. Här har Gustav Martner bland annat engagerat sig i frågan om smygreklam på sociala medier och var med och tog fram konceptet "Broadcast without boarders" som vann ett guldägg 2017.

– Jag gillar att jobba med förändring och digitala frågor. Att kombinera dem och göra nytta oavsett om det är ett kommersiellt uppdrag, en non-profit organisation eller som entreprenör. Det är i den idéburna världen jag här hemma och jag är punkare i själen, säger Gustav Martner till Resumé och fortsätter:

– Jag har funderat på att engagera mig i de här frågorna ganska länge och gärna med Greenpeace. Skillnaden är att jag har blivit äldre nu, kan mer saker och på många sätt är det en förutsättning för just det här jobbet. Det kräver att man kan kombinera kreativitet med ledarskap, kan vara analytisk och ha praktisk koll. Det är en ganska nedskalad organisation på den digitala sidan. Om vi var 340 som jobbade på ICA Reklam jobbar jag med typ tio personer på min avdelning nu.

Hur ser uppdraget ut?
– Vi har ett nordiskt programkontor med experter inom allt från biologisk mångfald och klimat till kommunikation och aktioner. Mitt jobb handlar om att maximera utfallet av det vi gör med hjälp av digitala verktyg. Det kan handla om alltifrån engagemang i sociala medier och marketing automation till bygga upp nya egna kanaler.

Hur ska ni utnyttja det intresse som finns kring frågan just nu?
– Miljöfrågan växer nu enormt med hjälp av gräsrötter, inte minst tack vare Fridays For Future och Greta Thunberg. Det är en tacksam utgångspunkt, men samtidigt är det ointressant om man får spridning och likes och det inte händer saker på det politiska området. Vårt uppdrag är att koppla engagemanget i digitala kanaler till systemisk förändring. På riktigt.

Gustav Martner lyfter fram att engagemang i sociala medier och civil olydnad är en bra kombination.

– Civil olydnad är i första hand symbolisk eftersom personerna som utför auktionerna förr eller senare kommer att plockas bort av polis och militär. Det vi ser är att man genom civil olydnad har en unik förmåga att nå fram till makthavare eftersom de inte kan värja sig mot en människa som göra såna här uppoffringar frivilligt. Antalet likes och retweets är en sak, men en människa som visar det engagemanget betyder att frågan är på riktigt.

Handlar det om att nå ut med auktionerna till flera?
– Räckvidd är en sak, men också att sprida kunskap. Ser man ett klipp på någon som är beredd att ta stora risker och gå igenom jobbiga situationer väcks förhoppningsvis nyfikenhet kring frågan, och sprida kunskap om brott mot miljön är en viktig målsättning.

Vad blir ditt nästa steg.
– Just nu försöker jag lära mig av mina kollegor och har precis varit nere i Danmark där vi gjort en aktion mot grisköttsproduktion. Bland annat genom att sätta upp en 48 meter lång banderoll på en grisfabrik.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Gustav MartnerGreenpeace

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev