Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Han är Fokus nye ad

Publicerad: 24 Januari 2018, 12:57

Andreas Nilsson.

Foto: Tony Persson, VLT

Andreas Nilsson från Mittmedia ersätter Tomas Backelin som art director på Fokus.


I början av januari berättade Resumé  att Tomas Backelin slutar som ad på magasinet Fokus. Nu har de gjort klart med hans ersättare. Andreas Nilsson kommer närmast från Mittmedias desk i Västerås där han arbetar som redaktör.
– När folk pratat om tidningsdöden har jag alltid svarat att det är kvalitetsjournalistik i behändigt format som kommer att överleva. Det är exakt vad Fokus står för. Jag har alltid älskat tidningen och trott att jag skulle hamna där någon dag. När jag läste annonsen kändes det som att den var skriven för mig, säger han.

Vad ser du mest fram emot?
– Jag har jobbat mycket med dagstidningar de senaste åren. Nu får jag möjligheten att arbeta med veckopublicering och plocka fram ännu mer kreativitet. Man kan se form för veckomagasin på två sätt. Antingen att den ska vara nästan lika genomtänkt som ett månadsmagasin – eller, och det är den inställningen som jag har, att den ska vara sju gånger så bra som en dagstidning. Och då har jag ändå alltid varit en perfektionist när det gäller paketering, vare sig det gäller print eller digitalt.

Andreas Nilsson har tidigare jobbadet närmare ett decennium på de båda kvällstidningarna.
– I Andreas har vi hittat en AD som kombinerar form, redaktionellt driv och samhällsintresse i en person som jag tror kommer passa in mycket bra på Fokus, säger publisher Claes de Faire.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.