Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Han blir Comviqs nye marknadschef

Publicerad: 22 mars 2017, 10:21

Jim Carlberg tar över som Comviqs marknadschef.

Comviq har valt en intern lösning i Tele2 Business brand manager. Han har tidigare varit Unicefsmarknadschef och har erfarenhet från DDB Stockholm. Den 1 juni blir han Comviqs nya marknadschef.


I samband med förvärvet av den danska operatören TDC tidigare i år försvann den övergripande rollen som marknadschef för Tele2 och delades upp i affärsområdena Tele2 Privat, Tele2 Business och Comviq Marknadschefen  Lotta Onajin såg då omorganisationen som ett lämpligt tillfälle att lämna Kinnevik-bolaget:

Jim Carlberg har ansvarat för flertalet kampanjer som premierats i Guldägget, 100-wattaren, Cannes Lions, m.fl. Han har varit jurymedlem i flera reklam- och PR-tävlingar och är med i Sveriges annonsörers expertteam för förtjänade kanaler. Han drev tidigare reklambyrån Pool innan han blev planner på DDB Stockholm under David Sandström. Han hamnade sedan på Unicef där han ansvarade för flera uppmärksammade kampanjer i samarbete med Forsman & Bodenfors och Edelman Deportivo.

I februari 2016 blev han brand manager på Tele2 Business. Han tillträder som marknadschef för Comviq den 1 juni i år.

– Jag är väldigt glad över att vi har hittat vår nya marknadschef för Comviq genom en intern lösning. Jims egenskaper och bakgrund matchar rollen helt perfekt, och jag är extra stolt över att vi fann den starkaste kandidaten internt i företaget. Han har rätt bakgrund för uppdr.aget och har även haft ett starkt track record under sin tid på Tele2 Business, säger Åse Holmberg kommunikations- och marknadsdirektör på Tele2 Sverige till Resumé.

Jim Carlberg:

– Det är fantastiskt att fortsätta min resa inom företaget och få ansvara för ett så spännande varumärke som Comviq. Jag visste att jag skulle få chansen att växa när jag gick till Tele2. Det var en av anledningarna att jag hamnade här.

Den senaste tiden har en rad nya spelare dykt upp som konkurrenter inom ert segment. Vilka är era största utmaningar på marknaden?
– Totalt sett är spelplanen helt omritad. Det är en ny världsordning med nya måttstockar och enheter där alla är uppkopplade. Jag tycker att Comviqs position ser lovande ut. Vi har en bra produkt och nu gäller det att se över både kommunikationen och affären för att se vad som behöver göras. Det är extra spännande att komma nu när ett antal branschkollegor gett sig in på marknaden.

Hur ser du på era byråsamarbeten. En ny marknadschef brukar innebära förändringar här?
– Sådana självklarheter finns inte i min värld. Vi gjorde en ny upphandling förra året där ANR BBDO blev vår partner. Vi är nöjda med den och jag har fullt förtroende för våra partners.

Hur ser du på Comviq som varumärke?
– Det är ett spännande varumärke som fortfarande är starkt präglat av åren med Jan Stenbeck. Jag tycker att Comviq i mångt och mycket är Tele2:s kärna. Det finns en stark kultur kring varumärket.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.