Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Han blir kommunikationschef för Svensk Innebandy: ”Det är en sport som jag lever och andas, dygnet runt”

Publicerad: 19 november 2021, 14:36

Blockets kommunikations- och hållbarhetschef, Tero Marjamäki, byter i januari jobb och blir kommunikationschef på Svenska Innebandyförbundet.


Ämnen i artikeln:

BlocketTero Marjamäki

Tero Marjamäki har tidigare arbetat som journalist på Resumé, PR-och kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer och projektledare på kommunikationsbyrån Cohn & Wolfe. Nu går han alltså över till en roll på Svensk Innebandy, för att syssla med en sport han själv älskar.

Varför lämnar du Blocket?
– Jag har haft en fantastisk tid på Blocket och fått lära känna grymt folk och vara med om massa coola och bra projekt. Allt från att avslöja Coldplays nya album, till massa fina initiativ under pandemin där vi hjälpte samhället på ett föredömligt sätt, och inte minst vår prisbelönta kampanj Bättre Begagnat. Men när annonsen om att få jobba med innebandy, en sport som jag nästan lever och andas dygnet runt, om du frågar min familj, dök upp kunde jag inte låta bli att hoppa på den möjligheten. Att det dessutom händer mycket positiva saker just nu runt Svensk Innebandy och att få vara med om att bidra till en positiv utveckling i samhället gjorde valet självklart, säger han.

I pressmeddelandet säger Svensk Innebandys generalsekreterare, Mikael Ahlerup, att en stor uppgift den närmsta tiden är att etablera innebandy som Sveriges folksport.

– Kommunikation är ett av våra viktigaste områden och är vårt starkaste verktyg för att nå ut till fler personer. Vi är inne i och står inför en spännande utvecklingsresa där vi vill nå ut till fler utövare och fortsatt jobba mot vårt mål att bli Sveriges folksport.

– Jag har ju inte börjat ännu och hunnit sätta mig in i allt, men jag tror en stor utmaning är att nå ut till hela samhället och få fler att upptäcka sporten, säger Tero Marjamäki och fortsätter:

– När man väl testat på sporten blir man snabbt fast, är min erfarenhet.

Vad tror du blir den största skillnaden mellan att jobba på ett vinstdrivande företag, som Blocket, och Innebandyförbundet?
– Kommunikationsmässigt tror jag inte det kommer vara så stor skillnad egentligen. I grunden handlar det ju om att skapa kommunikation som folk vill ta del av. Och både Svensk Innebandy och Blocket drivs av att göra positiv påverkan på samhället, så där ser jag också likheter. Men det är klart att det kommer finnas många andra skillnader, såsom budgetar och KPI:er kan jag tänka mig ser lite annorlunda ut när man jobbar i för att driva vinst eller få fler att upptäcka och spela en sport. 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

BlocketTero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.