Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Han blir marknadschef när Tele2 och Com Hem bildar jätte

Publicerad: 22 november 2018, 10:34

Jonas Lundquist

Com Hems marknadsdirektör Jonas Lundquist blir även ansvarig för Tele2 och Comviq när marknadsavdelningarna slås samman.


Ämnen i artikeln:

Tele2Com Hem

Resumé rapporterade tidigare i veckan om Åse Holmbergs sorti från Tele2. Marknads- och kommunikationsdirektören lämnar företaget efter 11 år i samband med samgåendet med Com Hem eftersom hon inte erbjöds en "tillräckligt spännande plats" i den nya organisationen som ska sättas.

Nu står det klart att det blir Com Hems nuvarande marknadsdirektör Jonas Lundquist som får det övergripande ansvaret för varumärkena Tele2, Comviq, ComHem/Boxers samt Tele2 Arenas b2c-marknadsföring. En tjänst som han tillträder den 3 december, men han har redan börjat bekanta sig med de nya kollegorna.

– Jag har levt nära organisationen under en längre tid och det ska bli spännande att ta mig an dessa otroligt starka varumärken. Det är med stor ödmjukhet jag går in i den här rollen, säger Jonas Lundquist till Resumé.

Vilka är dina största utmaningar just nu?
– I början handlar det om att bekanta mig med Comviq och Tele2 som varumärken, människorna bakom, och få insikt om alla relevanta siffror.

Jonas Lundqvist är skolad på MTG och Kinnevik. Karriären började på TV3 1999 där han till slut blev vice vd. 2002 flyttade han till London för att under tio år ansvara för Viasats centrala marknadsavdelningen. Därefter inleddes en treårig sejour på Millicom innan han kom till Com Hem hösten 2015 där han genomfört ett varumärkesarbete med fokus på att utveckla ett kvalitetssortiment.

Vilka är de mest intressanta trenderna du ser på marknaden?
– En trend är det stigande intresset för video där vi med samgåendet kommer att möta konsumentens behov med ett fullserviceerbjudande.

Vad blir ditt uppdrag?
– Vi har i dag en väldigt stark produktportfölj med fyra snudd på unikt starka varumärken. Det är utgångspunkten och ett första steg blir att slå ihop marknadsavdelningarna från Tele2 och Com Hem. Det kommer att bli ett omfattande och spännande arbete där jag hoppas kunna ta det bästa av två världar. Det ska slå gnistor.

Vilka synergier ser du?
– Med respekt för att jag ännu inte tillträtt i min nya roll så är det en fråga jag inte kan svara på i nuläget. Exakt hur vi kommer organisera oss får jag därför återkomma kring längre fram.

Kommer något av varumärkena att försvinna?
– Nej, inte i inledningsvis, men vi kommer naturligtvis att se över hur vi ska presentera våra erbjudanden till kunderna.

Kommer det att bli besparingar och nedskärningar nu när man slår samman marknadsavdelningarna?
– Nu har vi fullt fokus på att integrera verksamheterna på bästa sätt tillsammans med våra medarbetare, och hur vi kommer organisera oss framöver får vi återkomma kring längre fram.

Hur ser du på samarbetet med Åkestam Holst?
– De har gjort många framgångsrika reklamkoncept under åren. Det ska bli spännande att bli en del av det arbetet och utveckla den framtida kommunikationen tillsammans.

Hur ser du på inhousetrenden där Tele2 utvecklat en av de större enheterna i branschen?
– Jag tycker att utvecklingen är väldigt intressant och det har varit spännande att se det från sidan. Exakt hur det kommer att utvecklas framöver får vi se.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tele2Com Hem

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.