Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Han blir Samsungs nya marknadschef i Norden

Publicerad: 8 Maj 2015, 12:04

Adam Fors

Adam Fors, tidigare nordisk varumärkeschef på Samsung får ett nytt jobb på elektronikjätten. Han befodras till marknadschef för kategorin smartphones, tablets, wearables och accessories i Norden. Han får också ansvar över innovationsarbetet.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmSamsung

När Adam Fors kom till Samsung för ett drygt år sedan var den största utmaningen att skapa en tydligare känsla för varumärket stod för. Som varumärkeschef har han tillsammans med byrån DDB Stockholm etablerat en varumärkesarkitektur som håller ihop kommunikationen för alla produktkategorier inte bara på den nordiska marknaden utan i hela Europa.

Varumärkesarkitekturen påverkade också globala lanseringar, såsom flaggskeppet Samsung Galaxy S6 edge.  Den lanseringen byggde på insikten att de mest progressiva konsumenterna är som mest intresserade av information innan en ny produkt är officiellt lanserad. Istället för att ignorera eller tysta spekulationerna som uppstår så valde Samsung att utnyttja kraften och förstärka intresset. Genom aktiviteten "Is this the next" tog de fram prototyper baserade på riktiga spekulationer som vi sedan skickades ut till en liten men progressiv målgrupp. Aktiviteten resulterade i publiceringar i hundratals medier över hela världen på mindre än ett dygn, däribland The Verge, ABC News, Engadget, 9 to 5 Mac etc.  

– Det har varit ett intensivt arbete där relevans, trovärdighet och strävan optimerats för att hitta mutualismen mellan varumärke och målgrupp. Precis som med att matcha vin till en maträtt så krävs det en perfekt balans. Samsung har i sitt DNA en enorm upptäckarglädje, handlingskraft och innovationkraft. I kombination med att hela tiden våga söka lösningar utanför den komfortabla zonen så är det värderingar som stämmer väldigt väl överens med de mest progressiva konsumenterna. Det är grunden i arbetet och som kommer att genomsyra all kommunikation framöver, säger Adam Fors till Resumé.  

Vad blir den svåraste utmaningen i din nya roll?
– En av de stora utmaningarna, precis som för många andra marknadschefer, är såklart att opitmera marknadsinvesteringarna mellan kortsiktiga säljdrivande aktiviteter och mer långsiktiga varumärkesbyggande. Helt klart är att en större del kommer att läggas på det senare då det är där slaget står. Samtidigt måste arbetet med att förstå konsumenterna ännu bättre fortsätta. Allt det vi gör måste vara baserat på korrekt konsumentinsikt.  

Nu blir du också ansvarig för Samsungs nya typ av kommunikation och även innovationsarbetet. Vad blir viktigast här?
– Vi måste helt tiden fortsätta upptäcka, gå utanför den komfortabla zonen och våga göra kommunikation och ta initiativ som verkligen engagerar vår huvudmålgrupp. Det ska kännas obekvämt i magen, då vet vi att vi är på rätt väg. Samtidigt ska vi fortsätta vårt innovationsarbete bla genom samarbeten med universitet, startups och acceleratorer, säger Adam Fors och fortsätter:   

– Konvergensen av teknologi är kanske en av de mest spännande trenderna inom konsumentelektronik just nu, den associationen kommer att vara viktig för oss. Vår ambition är att 90 procent av alla våra produkter kommer att vara uppkopplade 2017.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DDB StockholmSamsung

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.