Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Han får det kreativa ansvaret för Accenture Interactive i Norden

Publicerad: 20 Augusti 2018, 07:57

Tidigare i karriären har Adam Kerj prisats med bland annat Grand Prix i Cannes Lions samt flera One Show- och Webby-priser.

Adam Kerj blir ny chief creative officer för Accenture Interactive Nordics när konsultbolaget satsar på den nordiska marknaden.


Ämnen i artikeln:

Adam KerjAccenture InteractiveAccenture

En av de största trenderna på den globala byråkartan just nu är att alltfler konsultbolag låtar sig in i den kreativa näringen. På den svenska marknaden har Accenture köpt upp designbyrån Fjord och e-handelsspecialisterna Brightstep, Deloitte köpt digitalbyrån Mobiento och reklambyrån Acne, McKinsey designbyrån Veryday, PWC varumärkesbyrån Pond och Acando designbyråerna Transformator och Daytona.

Precis som flera av de andra konsultbolagen har Accenture valt att sköta den kreativa verksamheten i en egen enhet, Accenture Interactive. Byrån är i huvudsak inriktad på design- och tjänsteutveckling och jobbar i Sverige med bland annat med bolag som Åhléns, Hemköp och Nordea.

Nu står det klart att Accenture Interactives nordiska verksamhet framöver kommer att ledas av Adam Kerj. Adam Kerj kommer närmast från en roll som nordisk chief creative officer på McCann. Som en av Sveriges mest erfarna kreativa ledare har han tidigare i karriären varit CCO på bland annat 360i i Nordamerika samt på JWT NY. På kundsidan har han jobbat med varumärken som Ben & Jerrys, Coca Cola, Toyota och HBO.

Som CCO och managing director på Accenture Interactive vill Adam Kerj att de tjänster, produkter och upplevelser bolaget är med och utvecklar speglar användarbeteenden och på olika sätt spelar in i kulturella kontexter.

– Om man vill förändra eller förbättra människors upplevelse av en tjänst eller produkt ser jag underhållning och kulturskiften i alla former som företagens största konkurrent helt enkelt för att våra förväntningar på en bättre, rättvisare, enklare eller personligare upplevelse förändras snabbare och snabbare. Konsumenten har makten och förväntar sig mycket mer i dag av företag än de gjorde för bara något år sedan, berättar han för Resumé.

Framöver kommer bolaget att dubbla sin personalstyrka till 40, och Adam Kerj vill inte bara locka de största talangerna från byråvärlden. För att förverkliga en idés potential menar han att teknik och UX-kompetens spelar lika stor roll som en traditionell reklamares.

– Att bygga en kreativ idékultur där alla delar är inblandade från början kommer att vara centralt för att göra en avgörande skillnad hos kunderna. Alla silos måste brytas ned och för att lyckas måste man befinna sig i konstant beta för att på bästa sätt utvärdera sitt arbete.

Adam Kerj menar vidare att kommunikation i sig inte spelar lika stor roll som tidigare, även om det fortfarande har en inverkan på varumärket. Fullkomlig transparens och sociala medier har demokratiserat spelplanen och istället satt kundupplevelsen i fokus, menar han.

– Vår uppfattning är att kreativitet och mänskliga insikter är de verktyg som kommer spela en avgörande roll i att bygga starka, lojala och värdefulla kundrelationer. Det känns väldigt spännande att få Adam ombord för att förverkliga vår kreativa förmåga i den nordiska regionen, säger Mattias Boman, vd på Accenture Interactive Nordics, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Efter två vändor i USA vill Adam Kerj hitta nya äventyr

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.