Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Han ska lyfta svenska Vice

Publicerad: 15 September 2015, 09:51

Kay Höök lämnar R/GA för att vända Vice.

Foto: Vice Scandinavia.

Vice har inte nått målen i Sverige. Nu rekryterar de Kay Höök från R/GA för att försöka leva upp till sin potential.


Ämnen i artikeln:

Vice MediaViceKay Höök

I USA och många andra länder är Vice en dundersuccé med sitt starka grepp om den unga och trendkänsliga målgruppen. Men i Sverige har varumärket, trots sin styrka, inte lyckats kapitalisera på sin position. Den förra ledningen med Michael Mohn och Nicke Bergström hade stora planer om att bygga "norra Europas största mediehus" med bas i Stockholm. Men i det senast tillgängliga bokslutet (från 2013) omsatte bolaget blygsamma nio miljoner kronor.

I dag består Vice i Sverige av blott sex personer. I det läget väljer mediehuset att göra en nystart och rekrytera Kay Höök som ny vd. Han kommer närmast från R/GA som han startade i Sverige 2011. Tidigare har han drivit byråer som Scholz & Friends och Digitas.
– Jag har haft en fantastik resa med R/GA. Det har blivit lite av min grej att starta byråer. När vi drog igång för fyra år sedan var vi två personer. Nu är det närmare 40. Så jag kände att det var en bra tid att gå vidare, och jag är svag för den här typen av utmaningar, säger han.

Lyskraften i Vice varumärke är en viktig anledning att han väljer att anta uppdraget, samtidigt som han får möjligheten att bygga upp något nytt.
– Vice är ett av de mest spännande varumärkena eller byråerna i vår bransch. Det är en av de största anledningarna till att jag hoppar på det här uppdraget. Det blir kul att bygga upp det till sin fulla potential i Skandinavien, och det handlar inte om några fantasimål. Vi ska växa organiskt och få alla bitar och produkter på plats.

Faktum är att Sverige var ett av de första länderna som Vice etablerade sig i. För elva år sedan lanserades deras magasin här som en gratistidning. De senaste åren har de försökt bygga sin affär på två ben: dels det redaktionella men också som kommersiell partner till varumärken. Exempelvis genom att arrangera events och skapa branded content.
– Det redaktionella är vår själ och det som hela organisationen brinner för. Vi har redan i dag en bra trafik och användarbas i Sverige, så det gäller att förstärka det och göra det mer synligt på marknaden. Vi är främst publicister och contentproducenter, och vägen till framgång är att ta till vara på de användare vi har. Sedan ska vi utveckla varumärkessamarbeten parallellt, säger Kay Höök.

Vad är det som inte har funkat i Sverige?
– Det har jag lite svårt att svara på. Men det är klart att det har varit ett vakuum sedan gamla ledningen lämnade. Men nu ska det bli en rejäl nystart. Det känns bra att Vice har lyckats väldigt bra i Danmark som hade en liknande situation som i Sverige. De har gjort en reboot och vuxit till närmare 50 personer.

Vad har du för tillväxtmål?
– Det är ganska blygsamt. Jag kan inte ge några exakta siffror men ambitionen är att vi inom det första året kan fördubbla manskapet. Om två-tre år borde vi kunna vara i samma storleksordning som Danmark.

För att lyckas växa behöver Vice få in ny personal. Kay Höök kan inte uttala sig om vilka krav som ställs på att Sverigekontoret ska vara lönsamt, men säger att tillväxten ska ske utan att äventyra finanserna.
– Det kommer absolut att bli rekryteringar både på den kreativa –och redaktionella sidan Det ligger sådana i pipen. Sedan försöker vi växa så organiskt som möjligt. Vår ambition är att driva en lönsam affär för att ha råd att producera allt innehåll som vi vill göra, säger han.

Du har arbetat länge inom byråvärlden. Vad har du för kunskap om att driva en medieverksamhet?
– Jag har erfarenhet av att bygga och leda byråer, så företagsbiten kommer jag in med. När det gäller det redaktionella har vi en europeisk chefredaktör som är här väldigt ofta, och det dagliga sköts av redaktörerna på plats.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Vice MediaViceKay Höök

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.