Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Han tar över som ny marknadschef på IKEA i Sverige – aviserar förändringar

Publicerad: 6 December 2019, 14:58

Per Stolt, tidigare reklamchef på IKEA Sverige, tar över som ny marknadschef för IKEA Sverige. För Resumé berättar han att de kommer satsa på sin inhouseavdelning och se över vilka byråer man jobbar med.


Ämnen i artikeln:

IKEA

I februari 2018 valde IKEA:s dåvarande svenska marknadschef Patrik Nygren-Bonnier att lämna sin tjänst för att ta över som marknadschef på Åhléns. Under sin tid som marknadschef var han bland annat med och lanserade det framgångsrika kommunikationskonceptet ”Där livet händer” tillsammans med byrån Åkestam Holst. Sedan dess har ett av Sveriges mest älskade varumärken, med en mediebudget på 374 miljoner kronor, stått utan en permanent marknadschef.

Samtidigt har det kommit uppgifter på att IKEA ska genomföra en global omorganisation, en omorganisation som även påverkar kommunikations- och marknadsavdelningen. Tidigare har respektive land tagit fram kommunikation och marknadsföring som gäller lokalt, helt frikopplat från andra marknader. Framöver kommer kommunikation- och marknadsavdelningarna att jobba i regionala kluster där ett av länderna i klustret tar lead. Tanken är att man ska hitta samordningsmöjligheter och dela insikter länderna emellan.

Nu står det klart att Per Stolt, tidigare global communication & media leader, Inter IKEA Systems tar över rodret på IKEA:s svenska marknadsavdelning. Per Stolt har jobbat inom IKEA sedan 2006 och var mellan då och 2011 bolagets svenska reklamchef. Han tillträdde sin tjänst den 1 oktober.

– IKEA i Sverige och på andra marknader har de senaste åren tagit fram en väldigt framgångsrik kommunikation. Samtidigt står vi inför ett skifte med nya digitala möjligheter och det påverkar kommunikationen i hög utsträckning, berättar han för Resumé.

Under den första perioden har han försökt förstärka upp den svenska marknadsavdelningens kompetens just på den digitala sidan. För Resumé berättar han att företagets interna reklambyrå framöver kommer få en större betydelse än tidigare.

– Det kommer att påverka hur vi jobbar med både interna och externa partners. Det är en generell förflyttning för hela IKEA och gäller inte Sverige specifikt. Vi måste måste bli bättre på att dra nytta av vår storlek, fortsätter Per Stolt.

Per Stolt berättar också att Sverige inom sitt kluster kommer att vara landet med huvudansvar. Marknaderna har delats in efter positioneringsbehov och i Sveriges kluster ingår även Norge, Finland, Danmark, Belgien och Portugal.

– Att Sverige har lead-ansvar innebär att de som jobbar här, både internt och externt, måste ha viss internationell kompetens och erfarenhet.

I maj rapporterade Resumé om att IKEA såg över sina svenska byråer, utöver Åkestam Holst även Futurniture, BVD och Acne. Dåvarande tillförordnade marknadschefen Tina Kardum Funnemark förnekade dock att de skulle ha gått ut i pitch.

Innebär inhouse-satsningen att ni kommer byta ut era byråer?

– Vi är nöjda med Åkestam Holst och det är för tidigt att säga mer än så. Det här nya klusteruppdraget är det första jag satt mig in i för detta kommer vi även se över vilka externa partners vi jobbar med. Det kan vara Åkestam Holst men det kan även vara någon annan, säger Per Stolt.

Per Stolt berättar att han ser stora möjligheter att utveckla hur bolaget jobbar datadrivet, bland annat med sin kundklubb vilket är en av Sveriges största, för ytterligare personalisering.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

IKEA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.