Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Hanna Belander lämnar Prime – blir CMO på Nordax bank

Publicerad: 18 Februari 2020, 10:09

Efter 20 år lämnar Primes creative director Hanna Belander byråsidan för att ta över som chief marketing officer på den tidigare kunden Nordax bank.


Ämnen i artikeln:

Hanna BelanderNordaxPrime

Våren 2017 rekryterades Hanna Belander från Bloomy Ideas till Prime för att bygga upp och stärka byråns kreativa erbjudande. Bakom sig hade hon en framgångsrik karriär med flertalet guldägg på byråer som Forsman & Bodenfors, King, McCann och Lowe Brindfors. Nu lämnar hon byråsidan för att bli marknadschef på Nordax Bank, en kund hon de senaste två åren jobbat med på Prime. Hon tillträder sin nya tjänst i mitten av mars. Hanna Belander beskriver en rekryteringsprocess betydligt mer gedigen än vad hon är van vid. 

– Det var en herrans massa olika tester som vittnade om att det här kommer bli något annat än vad jag är van vid. Men samtidigt kommer jag så klart ha stor nytta av mina (snart) 20 år på byråsidan. Eftersom jag redan har jobbat med kunden har jag ganska bra koll på vad som behöver göras, säger hon till Resumé.

I dagsläget finns det ett mindre marknadsteam som ska byggas upp den närmsta tiden och rollen som marknadschef kommer delvis att formas efter Hanna Belanders kompetenser. Från byråsidan har hon tidigare i karriären haft både SEB och Swedbank som kunder.

– Men, ska jag vara helt ärlig så vet jag inte exakt vad en marknadschef gör hela dagarna. Min bild av rollen kommer garanteras breddas ordentligt de kommande åren. Det jag vet i alla fall är att Nordax har en modern take på hur de vill jobba med kommunikation, vilket inte minst rekryteringen av en reklamkreatör till CMO är ett bevis på.

Vad som lockade henne till Nordax var att banken står inför en spännande fas med mycket fokus på varumärke, i kombination med att få bygga ett team för att ta sig an detta på smartast sätt. Enligt Hanna Belander är förutsättningarna för att slå sig in på marknaden goda.

– Samhällsutvecklingen och storbankernas dito går inte alltid hand i hand, och där finns det en tydlig position att ta, berättar Hanna Belander.

Vad tar du med dig från din tid på Prime?

– De senaste åren har vi verkligen fått utväxling på ambitionen att bli leadbyrå för fler kunder. Jag tycker vi har flera case som bevisar att vi klarar av det. Men också spetsiga kreativa case, som förra årets ”Out of home project” för Clear Channel. På Prime har jag dessutom breddat min kompetens något enormt, innan var jag en vanlig reklambyrårråtta som inte hade så bra koll på hur PR och PA kan samspela med den kreativa kommunikationen. Utan erfarenheterna från Prime hade jag varken fått eller klarat av jobbet på Nordax. Nu känner jag mig jäkligt redo.

Det senaste året har Prime tappat flera av sina framträdande profiler. Utöver Hanna Belander vice vd:n och innovationschefen David Orlic, kundansvariga partnern Hannes Kerställ, corporate communications-chefen och partnern Hanna Fallenius och den kreativa chefen och partnern Peter Lindgren.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hanna BelanderNordaxPrime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.