Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Här är DDB:s nya ledarduo

Publicerad: 31 Augusti 2016, 11:39

Jacob Sandström och Tove Langseth är nya vd:s på DDB Stockholm.

DDB Stockholm satsar på två ledare istället för en. Tove Langseth och Jacob Sandström tar över storbyrån.


Ämnen i artikeln:

Niclas MelinDavid SandströmDDBDDB StockholmTove LangsethJacob Sandström

Efter drygt fyra år som vd slutar David Sanström på DDB Stockholm, rapporterar Resumé i dag. Nu presenterar de personerna som axlar rollen. Creative directorn Tove Langseth och Jacob Sandström som är kundansvarig ska dela på ledarskapet. Båda är delägare i byrån och har de senaste åren varit tongivande i dess utveckling.
– Vi har diskuterat en tid. Framförallt har det varit en tajmingfråga för David. I samband med att han blir pappa kände han för att ta ett break. Eftersom vi är en partnerbyrå har vi haft en bra dialog om det. Efter det känns det naturligt att Tove och Jacob kliver fram och axlar ansvaret, säger Nordenchefen Niclas Melin till Resumé.

Att två personer tar över som vd handlar om att återspegla byråns verksamhet.
– Det är en intressant lösning med dubbelt ledarskap. Byrån vilar tungt på två ben: affärsförståelse och kreativitet. Tove och Jacob har varit extremt förankrade i byrån under många år och varit starka krafter i utvecklingen. Det känns som en naturlig förlängning av det spår vi redan är inne på med byrån, säger Niclas Melin.

Han berättar att de inte kände något behov av att ta in en extern rekrytering att föra DDB vidare.
– Ibland behöver du lyfta in en ny person att leda byrån för att få ny energi. Någon som osentimentalt kan vända på stenar och peka ut en ny riktning. Men med den kultur som vi har byggt under så många år behövs inte det. Den vilar på kreativitet, humanitet och teknologi. Om jag skulle göra en önskelista över vem som ska ta över kvalar både Tove och Jacob in.

Duon som nu ska ta över är glada över det utökade ansvaret. Samtidigt understryker de att det snarare handlar om en evolution än en revolution.
– Vi har otroligt bra stämning på byrån just ni med flera kunder på väg in. Nu gäller det bara att göra det vi redan gör ännu bättre, säger Tove Langseth.

– Vi har varit ledande figurer på byrån och arbetat supernära Niclas och David. I grunden känns det väldigt odramatiskt. Det finns ingen städning att göra utan det handlar om att bygga vidare på det vi har, intygar Jacob Sandström.

Tanken är att de gemensamt ska leda DDB Stockholm.
– Det känns spännande att köra ett dubbelt ledarskap. Jag tycker det är viktigt att kunna fortsätta fokusera på det man själv är bra på. För min del handlar det om att jobba med kunderna och det vi levererar. Det underlättas av att vi är två, säger Tove Langseth.

Jacob Sanström flikar in:
– Vi jobbar båda väldigt mycket i kundprojekt och vill även fortsättningsvis vara det. Vi ville inte bli några skrivbordsgeneraler.

Att diskutera sig fram till lösningar kan också ha stora fördelar, menar de:
– Jag tycker inte att man ska vara rädd för att tjafsa om saker som är viktiga, det leder ofta till att man landar i något spännande och intressant som man kanske inte tänkte från början.

Vad vill ni utveckla?
– Vårt grunderbjudande handlar mycket om att kunna hantera stora komplex kunder på nordisk basis, kombinerat med kreativ spets. Vi är en av de få som kan leverera på det, och det ska vi fortsätta med. Vi ska även fortsätta växa det digitala erbjudandet som redan i dag är väldigt stort, säger Jacob Sandström.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.