Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

HiQ:s Joakim Hökegård ny vd för reklambyrå och techbolag

Publicerad: 4 januari 2022, 09:30

Joakim Hökegård

Reklambyrån Change anställer Joakim Hökegård från HiQ som även kommer leda techbolaget Random State.


Ämnen i artikeln:

Joakim HökegårdChangeHiQ

Joakim Hökegård kommer senast från HiQ där han har arbetat i sju och ett halvt år i affärsutvecklingsteamet med digital kommunikation och innovation. Han har varit med och utvecklat kundernas erbjudande och tjänsteutbud med koppling till marknadsföring och lansering. Joakim Hökegård har även varit med och ansvarat för att förpacka teknikkonsultföretagets kommunikationserbjudande. Nu blir han vd för både kommunikationsbyrån Change The Agency och techbolaget Random State. Han kommer också att arbeta som kommunikationsstrateg. 

– Framgången för HiQ har legat i att lösa verkliga problem med ny teknik, och sedan förpacka och sedan kommunicera det. En spännande sak under åren på HiQ är att det inte räcker med teknik utan att det krävs rätt kompetens inom kommunikation och design för att göra tjänsten/produkten lätt använda och begriplig för användaren.

Reklambyrån Change startade 2009 när grundarna bröt sig ur det amerikanska byrånätverket Momentum. I dag är byrån en av Göteborgs större med 40 medarbetare och jobbar med kunder som Volvo Group, Skanska, Orkla och Akzo Nobel. Bolaget har ett fullserviceerbjudande med 3D-studio, fotograf, pr-avdelning, eventkompetens, UX och utvecklare.

Byrån har letat efter en ny vd under en längre tid och rekryteringen innebär att medgrundaren Jonas Blomster kliver ned från posten. Innan tiden på HiQ har Joakim Hökegård varit vd på flera byråer i Göteborg såsom Stark, Shout och Sense. På den sistnämnda byrån anställde han Jonas Blomster som kreatör i slutet av 1990-talet.

– Det finns ingen i reklambranschen som jobbar lika hårt och är lika resultatorienterad som Joakim. Min uppgift är nu att ge honom rätt förutsättningar. Därför var det också självklart att han skulle bli delägare”

Techbolaget Random State startades för några år sedan av bland annat  Change-grundarna Jonas Blomster och Marios Forslund. Bolaget startade som ett digitalt projekt där målsättningen är att skapa en spelstudio och en spelmotor för ideella lotterier. En naturlig utveckling eftersom grundarna hade arbetat med kunder som BingoLotto,Svenska Spel och Miljonlotteriet under åren i reklambranschen.

Att Joakim Hökegård blir vd för både Change och Random State har växt fram ur ett behov från marknaden kunderna att kombinera digital teknik, med design och kommunikation, berättar han. Tanken är att synergin och integrationen mellan de olika verksamheterna ska resultera i flera nya projekt redan under 2022. I dagsläget samarbetar båda bolagen tillsammans främst med Miljonlotteriet och Kombispel. 

– Vi satsar på att utveckla skala upp de digitala erbjudandena både på Random State och Change The Agency. Den största utmaningen där är kampen om talangerna och eftersom kompetens- och rekryteringsbehovet är så stort så kommer vi också att samarbeta med HiQ och andra teknikonsultföretag framöver. Företag som HiQ har alltid tillgång till erfarna spetskonsulter eftersom behovet av djup spetskomptetens kunskap i specifika projekt är så stort.  Och därför är det viktigt vi jag har en fortsatt god dialog med HiQ. 

– För Random State är Det är en större utmaning för oss att hitta rätt spetskompetens än att hitta kunder. Jag tror att kombinationen att utveckla spelupplevelser och marknadsföra dem för  föreningar och  välgörenhetorganisationer och spel ger oss bättre förutsättningar att rekrytera spetskompetens och vi har redan hittat några ess som börjat hos oss och ska börja. 

Var bedömer du det svårast att hitta rätt folk?
–Fullstack- utvecklare som kan både frontend och backend.

De tilltänkta gemensamma kunderna är välgörenhetsorganisationer eller föreningar som vill driva lotterier. Random State står för rådgivning kring tillstånd och lagstiftning samt att utvekla spelupplevelsen. Change kommer att fokusera på att förpacka erbjudandet varumärket och ta det till marknaden. När satsningen tas ut internationellt är det i första hand de nordiska marknaderna som byrån tittar på, där lagstiftningen är likartad.  

– Det är en marknad med hög grad av reglering där många aktörer blivit bekväma och inte har behövt utveckla sina produkter digitalt för att hålla sig lönsamma.

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Joakim HökegårdChangeHiQ

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.