Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Hon blir Aftonbladets nya tv-chef

Publicerad: 3 Maj 2016, 10:14

Foto: Pressbild/Aftonbladet

Lotta Folcker tar över som affärsområdeschef på Aftonbladet TV efter Jan Scherman.


I mars stod det klart att Jan Scherman lämnar sin post som affärsområdeschef för Aftonbladet TV. Beslutet grundade sig i att han ville spendera mer tid med familjen, berättade han för Resumés chefredaktör Johan Såthe över en frukost. Då tog Lotta Folcker över som ställföreträdande chef – men nu står det alltså klart att hon med omedelbar verkan tar över det övergripande ansvaret för tv-verksamheten på mer långsiktig basis.

– Lotta Folcker blir som Aftonbladets tv-chef en nyckelperson i vår ambition att stärka vår ledande position inom tv online och att utveckla vår redan framgångsrika affär på området rörlig bild. Hon har en lång och gedigen erfarenhet av såväl den traditionella tv-branschen som utveckling av rörlig bild online. Hon är en duktig journalist och en driven chef och jag ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med henne säger Sofia Olsson Olsén, publisher Aftonbladet i en kommentar.

Lotta Folcker har en bakgrund som chef för Nyhetsmorgon i TV4 och började så sent som 2013 på Aftonbladet, då som producent för bevakningen av valrörelsen och riksdagsvalet 2014. Året efter utsågs hon till programchef och har bland annat hunnit med att skapa Aftonbladet Morgon.

– Aftonbladet TV är idag en viktig del av Aftonbladets berättande och journalistik. Vår publik nöjer sig inte längre med att läsa om nyheter, utan de vill att vi tar dem med till händelsernas centrum och ger dem möjlighet att höra direkt från personer på plats vad som skett. Här är rörlig bild extremt stark och en oslagbar berättarform, säger Lotta Folcker i pressreleasen.

Aftonbladet ska nu vidareutveckla den affärsmässiga delen av rörlig bild.

– När jag började på Aftonbladet TV pratades det mycket om online-tv som framtidens medieslag. I dag vet alla att framtiden är här och nu – omställningen har gått blixtsnabbt. Men det är dyrt med tv-produktion och därför ligger fokus just nu väldigt mycket på affären. Vi har en stark produkt med stor efterfrågan och intäkterna hittills i år har varit väldigt goda, säger Lotta Folcker.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.