Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Hon blir en av Mediesveriges mäktigaste: Ny vd för Discovery

Publicerad: 30 mars 2017, 08:15

Henriette Zeuchner, vd för Discovery Networks Sweden

Henriette Zeuchner presenteras i dag som ny vd för Discovery Networks Sweden med kanaler som Kanal 5, Eurosport, Discovery Channel och TLC i sin portfölj. Hon blir ansvarig för nätverkets största innehållsinvestering i Sverige någonsin.


Ämnen i artikeln:

Discovery Networks SwedenDiscovery NetworkDiscovery NetworksTv-branschen

Discovery Networks verksamhet i Sverige går en intensiv period till mötes de kommande åren sedan man säkrat rättigheterna till OS 2018-2024 och Allsvenskan 2020-2025. Henriette Zeuchner kommer även att ingå i ledningen för Discovery Nordics Regional Management Team.

Henriette Zeuchner kommer närmast från rollen som vd för Berling Media AB och har dessförinnan haft flera tunga roller inom den svenska mediabranschen, däribland inom HBO och CANAL +. Hon efterträder Harald Strömme, Norgechefen som varit tillförordnad vd sedan Jonas Sjögren lämnade bolaget förra våren.

– Jag är väldigt glad att Henriette ansluter till mitt nordiska team som vd för den svenska organisationen. Henriette har lång erfarenhet av media- och telekomindustrin och har med sig ett strategiskt tänk som kommer att vara ovärderligt i hennes nya roll. Hennes senaste arbete med att transformerera och effektivisera bokförlagsbranschen på ett imponerade sätt visar att hon är helt rätt person att leda arbetet kring den digitala omställning som Sverige är mitt inne i just nu. Jag är fullkomligt övertygad om att Henriette kommer att leda vårt svenska team till framgång, säger Mike Lang, President International Development, Digital & Discovery Nordics i en kommentar.

Innan hon anslöt till Berling Media var Henriette Zeuchner en del av det team som introducerade och utvecklade HBO:s streamingtjänst på den nordiska marknaden. Hon har även arbetat för Arthur D. Little och för IBM samt varit marknadschef för Net 1 och Country Manager för CANAL +.

Henriette sitter i styrelsen för svenska skogsbolaget Holmen AB samt i lokaltidningskoncernen NTM, Norrköpings Tidningars Media AB. 2015 fick hon pris på MegAwards för "en av de snabbaste digitala omvandlingarna av ett svenskt medieföretag".

– Discovery Networks är en av de ledande underhållningstjänsterna i Sverige. Förvärvet av de olympiska spelen för de kommande åtta åren och nu Allsvenskan och Superettan, gör dessutom bolaget till ett av de mest kraftfulla mediaföretagen i landet och Norden i allmänhet. Därför känns det definitivt som att jag tar mig an en oerhört spännande roll i branschen just nu" säger Henriette Zeuchner i en kommentar och fortsätter:

– Det faktum att tv-branschen går igenom en otrolig transformation är också en bidragande orsak till att jag väljer den här utmaningen och jag hoppas kunna använda några av mina tidigare erfarenheter i min nya roll. Discovery har genomgående visat en vilja att investera i innehåll, inte minst i lokalproducerad underhållning och sport. Företaget är också villigt att förnya sig och ta risker och jag vet att det finns många duktiga människor i det nordiska teamet såväl som i Discovery och Eurosports digitala organisation. Därför är jag övertygad om att vi har muskler och rätt förutsättningar för att lyckas i framtiden.

Henriette Zeuchner börjar sitt nya arbete den 1 september och kommer inte att ge några ytterligare kommentarer i detta skede med hänvisning till sitt nuvarande arbete för Berling Media fram till september.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.