Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Hon blir ny marknadsdirektör på ICA

Publicerad: 8 Januari 2020, 13:09

Josefin Lundmark.

Foto: Pressbild

Josefin Lundmark, som varit tf marknadsdirektör på ICA efter Gunilla Asker, tar över rollen permanent.


Ämnen i artikeln:

ICAGunilla Asker

I somras lämnade Gunilla Asker ICA efter endast ett år i rollen som marknadsdirektör. I hennes ställe gick Josefin Lundmark, chef för varumärke och media, tillsammans med Joakim Bengtsson, chef marknadskommunikation, in och tog gemensamt ansvar tills dess att man hittat en ny marknadsdirektör. 

Nu står det klart att Josefin Lundmark har utsetts till ny permanent marknadsdirektör för ICA Sverige. Hon har varit på ICA i nästan sju år och har innan dess arbetat som bland annat marknadsdirektör på Telia Mobility Services.

– Josefin Lundmark är en omtyckt kollega och stark ledare, och hennes kunskap inom marknad och försäljning, varumärke och kundinsikt kommer att bidra till hela ICA och vara väsentlig för att fortsätta utveckla marknadsfunktionen. Det känns därför väldigt bra att Josefin fortsätter i denna viktiga roll, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige, i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: ”Hon tar över ICA Reklam efter Gustav Martner”

Josefin Lundmark kommenterar:

– Jag är otroligt glad över att få fortsatt förtroende, men också självklart ödmjuk inför uppdraget. ICA är ett fantastiskt företag, och att tillsammans med en stark marknadsavdelning få fortsätta bygga ICAs varumärke och bidra till ICA- butikernas utveckling är en stor förmån, säger Josefin Lundmark, marknadsdirektör ICA Sverige.

ICA är Sveriges största annonsör och lade 1,06 miljarder kronor på reklam under 2018 enligt Kantar Sifo. Under hösten uppgick ICA:s reklaminvesteringar till cirka 293 miljoner kronor.

ICA är ett av Sveriges starkaste varumärken och har de senaste åren tagit stora marknadsandelar från konkurrenterna Coop, Hemköp och Willys. Enligt HUI:s senaste kartläggning kontrollerar ICA 50,8 procent av dagligvarumarknaden.

Josefin Lundmark berättar för Resumé att företagets starka position är resultatet av många års arbete och att hon inte ser någon anledning till att förändra marknadsförings- och kommunikationsstrategin. 

– Det vi kan se är att kundernas behov blir alltmer fragmenterade och eftersöker lösningar och erbjudanden som passar just dem. Vi ska fortsätta att vara relevanta och unika, inte minst lokalt. Därutöver tror jag att vi kan utveckla och jobba mer med inspirerande butiksupplevelser för att hjälpa våra kunder att lösa sina måltider.

Att ICA har en av Sveriges största kundbaser ser hon som en konkurrensfördel när det kommer till att personalisera kommunikationen.

Inhousebyrån ICA Reklam, som är Sveriges största, ser hon som en fortsatt avgörande motor för att driva och stötta butikerna i deras kommunikation. I augusti utsågs Camilla Dorvall  till ny chef för ICA Reklam.

Josefin Lundmark ser heller inte slutet på världens längsta reklamkoncept, ICA-såpan, som under våren kommer att få ett komplement framtaget av Acne.

– ICA-såpan fungerar fortsatt mycket bra både för att driva försäljning och bygga varumärke. Samtidigt behöver vi utveckla oss och vi kommer se till att våra koncept samverkar, kompletterar och bygger värde för våra kunder.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

ICAGunilla Asker

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.