Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Internationell stjärnkreatör till Humbly i Umeå

Publicerad: 1 december 2016, 12:09

Giuliano Garonzi har haft internationella uppdrag för varumärken TED, Nike, Google.Nu kliver han in som chief creative officer på idé- och designbyrån Humbly i hustruns hemstad Umeå.


Ämnen i artikeln:

KreativitetCreative directorHumbly

Som creative director har Giuliano Garonzi många prestigefyllda projekt bakom sig. Under 12 år drev han egen studio i italienska Verona. Efter internationella uppdrag för bland andra Nike och BBH gick flyttlasset till hustrun Stella Karlssons hemstad Umeå, där paret drev egen byrå med kunder som TED, Nike, Google, BMW, Converse, Hellas Verona FC, The Benetton Group, 72andsunny, Anomaly, We are Pi och DDB.

Efter en tid hos North Kingdom i Skellefteå – där han bland annat var creative director i arbetet med lyxbilsmärket Ferrari – blir nu Giuliano Garonzi chief creative officer på den strategiska idé- och designbyrån Humbly i Umeå.

– Jag ser stor potential och spännande utmaningar hos Humbly. Även om byrån existerat länge så känns mentaliteten ung och fräsch – här finns massor av talang. Jag tror att jag kan bidra till att göra Humbly till en av Sveriges bästa byråer, säger Giuliano Garonzi i ett pressmeddelande.

Det första samarbetet med Nike skedde i samband med Italiens VM-guld i fotboll 2006, då Giuliano Garonzi fick uppdraget av den Amsterdambaserade byrån Wieden+Kennedy att ta fram en specialkampanj för att hylla guldhjältarna. Efter det följde flera uppmärksammade kampanjer, filmer och formgivningsprojekt för sportmärket, och samarbetet har fortsatt långt efter flytten till Umeå.

– Många av mina största uppdrag har jag haft under tiden i Umeå, det finns inga hinder med att vara baserad här. Staden har en väldigt internationell känsla, modern men intim, och ständigt i framåtrörelse.

– Vi har alltid varit starka på strategi- och designsidan. Senaste åren har vi lagt stort fokus på de möjligheter som den digitala utvecklingen innebär – och med Giuliano kan vi samtidigt fortsätta bygga vårt kreativa erbjudande, säger Anna-Karin Nilsson, vd och senior strateg på Humbly i en kommentar.

I dag kommer omkring 40 procent av Humblys uppdrag från nationella kunder, med projekt inom webbutveckling, varumärkesstrategi, design och kommunikation.

– Giuliano har erfarenheten, drivet och kunskapen från stora internationella projekt. Det rimmar väl med vår ambition att växa som byrå, avslutar Anna-Karin Nilsson.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.