Folk på väg
Jenny Seth byter Rodeo mot Soundtrack Your Brand
Publicerad: 26 oktober 2016, 08:37
Jenny Seth går till Soundtrack Your Brand.
Foto: Annika Holtz
Efter tre år på livsstilsmagasinet återvänder Jenny Seth till att satsa helhjärtat på musiken.
FT
Fredrik Thambert
Jenny Seth har en bakgrund som musikjournalist och har bland annat varit programledare för Musikguiden i P3. För tre år sedan gick hon över till Rodeo och blev så smångingom magasinets chefredaktör.
Nu har hon bestämt sig för att återvända närmare sitt kärnintresse. I slutet av november börjar hon på Soundtrack Your Brand som ligger bakom tjänsten Spotify Business. Där kommer hon att ingå i teamet som väljer ut vilka låtar som ska finnas på alla spellistor som distribueras i butiker och kaféer.
– Jag har varit sugen på att koncentrera mig helhjärtat på musiken igen och att testa något nytt. Jag kände mig klar med Rodeo, så det här kom med väldigt bra tajming, säger Jenny Seth.
Varför kände du dig klar med Rodeo?
– Jag har testat det ett tag, men vill fokusera på musiken. Det har varit jättekul att få bevaka många olika områden, som mode, skönhet och kultur och framförallt att ha kontakt med så många kreativa människor från olika världar. Men jag har också känt att musiken, som jag är bäst på, ibland har kommit i skymundan för att tiden inte riktigt räcker till. Nu får jag en chans att gräva ner mig i det.
Hur känns det att lämna journalistiken?
– Både läskigt och kul. Det känns lite som att gränserna är mer utsuddade i dag. Jag hade kanske inte vågat ta steget för tio år sedan nu känns det bara härligt. Jag har också jobbat med mycket radio innan, och det här är lite samma sak. Som musikläggare kan jag nå ut till jättemycket folk, säger hon.
– Jag kommer också att fortsätta med min podcast "Jenny och vänner" vid sidan av. Den kan dra nytta av det här och vice versa.
Det läggs dagligen upp tusentals nya låtar och utmaningen ligger i att filtrera och välja innehåll som ska passa i vitt skilda sammanhang. En stor del sköts med hjälp av automatisering men finliret måste mänskliga musikkonnässörer stå för.
Vad kommer du göra i det nya jobbet?
– Egentligen vet resten av gänget det bättre än jag. Men det är en music curator-roll där vi jobbar med de stora spellistorna som uppdateras varje månad inom en rad olika genrer och stämningar. Jag hoppas att jag kommer kunna bidra till det som Soundtrack your brand gör bra: att underlätta för företag att spela rätt musik i rätt sammanhang helt enkelt.
Rekryteringen av ny chefredaktör till Rodeo är nu igång för fullt.