Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Jerker Fagerström återvänder till Sverige – blir nordisk kreativ chef för Publicis

Publicerad: 5 September 2019, 07:19

Jerker Fagerström återvänder till den svenska byråbranschen och ska leda det kreativa samarbetet mellan Publicis byråer i Norden.

Publicis tar nästa steg i implementeringen av modellen Power of One och rekryterar en nordisk ledarroll för att utveckla affären och spetsa till det kreativa erbjudandet. Tidigare DDB-partnern Jerker Fagerström flyttar hem från Austrailen för att leda utvecklingen.


Ämnen i artikeln:

Jerker FagerströmReklamPublicis

Jerker Fagerström kommer närmast från rollen som executive creative director för McCann Australien och har tidigare bland annat varit partner och creative director DDB i Stockholm.  Han var också en av grundarna av Saatchi & Saatchi Sverige vilket innebär att han sluter cirkeln med den nya rollen inom Publicis.

– Det ska bli väldigt spännande att få börja jobba med så många och intressanta kunder som Publicis Groupe redan jobbar med idag. Sen att få lära känna alla smarta och roliga människor på de olika byråerna, som alla kan en massa saker jag inte kan någonting om, ska bli oerhört skoj. Att på riktigt jobba i gränslandet mellan kreativitet, teknologi och humanism kan med lite tur bli en riktig resa, säger Jerker Fagerström som tillträdde sin nya tjänst i måndags i en kommentar.

Jerker Fagerström kommer att rapportera till Leif Fredstedt, koncernchef Publicis Groupe Nordic. Fokus i första hand blir Sverige och Norge där byråerna Saatchi & Saatchi, Kitchen och MSL Group ingår. I Jerker Fagerströms roll ingår även att utveckla kreativa synergier mellan Publicis Media, Publicis Sapient och BBH.

– Kommunikation är och har alltid varit en grundsten i Publicis erbjudande. Tillsammans med vår spetskompetens inom media och data skapar vi nu framtidens operativa byråmodell. Jerkers funktion blir oerhört viktig för att bidra till ett sylvasst kommunikationserbjudande, säger Leif Fredstedt, koncernchef för Publicis Groupe Nordic i en kommentar.

Publicis Groupes Sverigechef Göran af Klercker kommenterar gruppens nya kreativa ledarrekrytering;

– Kreativitet är fundamentalt viktigt i alla våra tjänster och i alla våra uppdrag. Våra kunder vill ha nya innovativa, mer integrerade och effektiva lösningar. Jerkers erfarenhet från både lokala och internationella uppdrag kommer att bidra och inspirera till den förändringsagenda som alla byråer måste driva framåt, säger Göran Af Klercker, koncernchef Publicis Group Sverige i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.