Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Joakim Borgström är ny global kreativ chef på BBH

Publicerad: 25 September 2019, 08:22

När Pelle Sjönell lämnar för att bli global kreativ chef på Activision Blizzard efterträds han av en annan svensk – Joakim Borgström.


Ämnen i artikeln:

Pelle SjönellBBH

De senaste tre åren har det globala byrånätverket BBH haft en svensk som sin kreativa ledstjärna. Och trots att Pelle Sjönell nu lämnar nätverket för en liknande position på Activision Blizzard kommer det kreativa svenskstyret på BBH att fortsätta.

Pelle Sjönell ersätts nämligen av Joakim Borgström, de senaste tre åren kreativ chef på BBH Singapore. Joakim Borgström, även kallad "Jab", har sedan 1997 jobbat utomlands och inledde sin karriär i Barcelona på byrån DoubleYou. Sedan dess har han haft flera toppositioner på flera av världens ledande kreativa byråer. Mellan 2006 och 2011 var han kreativ chef på Wieden+Kennedys Amsterdamkontor för att sedan gå vidare till samma position på Goodby Silverstein and Partners i San Fransisco. 2014 gick han över till BBH-gruppen där han inledningsvis var kreativ chef på Londonkontoret för att senare gå vidare till Singapore. Under hans ledning har BBH Singapore tagit fram kampanjer som "Battle Force Live" och "Hypercourt" för Nike och "Human Catalogue" för IKEA. Byrån utsågs förra året till "International Agency of the Year" av AdAge.

– Under Pelles tio år på BBH har han varit en central del i hela byråns utveckling. Han grundade vårt blomstrande LA-kontor och har tagit ansvar för vår utveckling i hela Nordamerika. Det är aldrig kul att tappa en fantastiskt ledare men vi känner både nyfikenhet och stolthet inför hans nästa steg i karriären, säger Neil Munn, vd på BBH i ett pressmeddelande.

– Att vara kreativ ledare för BBH har varit ett rent hedersuppdrag. Att få jobba tillsammans med Neil Munn och få ha min hjälte Sir John Hegarty som mentor har varit fantastiskt och jag är för evigt tacksam för att jag fått den möjligheten. Jag trodde inte att jag en dag skulle lämna BBH men Activision och framtiden för gaming ligger alltför nära mina egna drömmar och passioner för att jag skulle kunna tacka nej, säger Pelle Sjönell i ett pressmeddelande.

Publicisägda BBH grundades 1982 av John Bartle, Sir Nigel Bogle och Sir John Hegarty. Byrån har kontor i London, New York, Singapore, Shanghai, Mumbai, Stockholm och Los Angeles. Bland byråns kunder finns bland annat Audi, Samsung, Google och Nike.

– Jag känner mig både hedrad och ödmjuk inför ansvaret att bära det svarta fårets fana in i framtiden. Om det är en dröm vill jag verkligen inte bli väckt, säger Joakim Borgström.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Pelle SjönellBBH

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.