Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Folk på väg
Publicerad: 4 Juni 2019, 07:03
Johan Pihl
Under våren har samarbetet mellan RBK och hållbarhetsprojektet Doconomy, där Johan Pihl är en av grundarna intensifierats. Samarbetet innebär nu att Johan Pihl blir mer aktiv och kliver tillbaka i rollen som executive creative director på RBK.
Att Johan Pihl, som lämnade RBK för Making Waves för några år sedan. Innan årskiftet grundade han Doconomy, bland annat tillsammans med Mathias Wikström på RBK. Johan Pihl återvänder i ECD-rollen eftersom byrån ser en möjlighet till korsbefruktning med Doconomy. Hållbarhetsprojektet skapar förutsättningar för en helt ny typ av byråuppdrag där hållbarhet och spårbarhet integreras i affärsmodellen.
– Vi känner Johan sedan länge. Han delar mycket av både vår historia och vår ambition vad gäller att bygga hållbar kommunikation som skapar värde på flera sätt. Hans insats som kreativt ansvarig i vårt team, nu senast med DO Black, är bara ett av flera exempel. Johans roll blir framförallt strategisk där han kommer vara med att skapa RBKs framtida erbjudande och han kommer även ingå i RBKs styrelse, säger Kajsa Öijerholm, vd på RBK i en kommentar.
Under tiden på Making Waves agerade Johan Pihl creative director och arbetade med bland annat The Humanium Metal Initiative - ett internationellt uppmärksammat projekt som belönades med två Grand Prix och tre Guldägg.