Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Folk på väg
Publicerad: 19 Februari 2020, 14:35
Johanna Snickars.
Foto: Pressbild
Efter cirka ett år lämnar Johanna Snickars Ericsson för rollen som kommunikations- och varumärkeschef på det svenska scaleup-bolaget Eneo, som jobbar med solenergi.
Johanna Snickars klev på jobbet som kommunikationschef på Ericsson i januari 2019 där hon ansvarade för ett av Ericssons fyra affärsområden: Technology & New businesses. Dessförinnan var hon kommunikationschef på techjätten Microsoft i Sverige.
Nu står det klart att hon lämnar Ericsson efter endast ett år för rollen som kommunikations- och varumärkeschef på Eneo, ett svenskt scaleup-bolag inom solenergi. Bolaget skräddarsyr lösningar med förnybar energi för företag och organisationer och bygger just nu Sveriges största solcellspark. Bland kunderna finns stora bolag som Swedbank, Toyota, ABB och Axfood.
– Det har varit en väldigt lärorik tid på Ericsson, och även om det bara blev 14 månader har jag fått med mig extremt värdefulla erfarenheter av global kommunikation och förändringsledning i stor skala. Men när det här erbjudandet dök upp kändes det som en var en chans på miljonen att få vara en nyckelspelare i att växla upp ett starkt scaleup-bolag vars vision jag tror helhjärtat på och en affär som bidrar till en mer hållbar värld, skriver Johanna Snickars i ett mejl till Resumé.
Rollen som kommunikations- och varumärkeschef är nyinrättad med syfte att stötta en expansion av verksamheten, och kommer ha en plats i ledningsgruppen. Johanna Snickars kliver på jobbet den 2 mars.