Folk på väg
Jonas Frank lämnar Saatchi & Saatchi – kritisk mot branschen
Publicerad: 24 mars 2017, 12:20
Jonas Frank och några av hans verk.
Efter nästan sex år på Saatchi & Saatchi lämnar art directorn Jonas Frank byrån. Nu letar han nya jobb.
Under våren bröt Jonas Frank sin fotled, vilket ledde till en sjukskrivning i tre månader. Väl hemma hade han mycket tid att tänka.
– Jag började skämmas för saker jag släppt ur mig. Om du går ner till matvarubutiken ser du en massa saker som inte borde få stå i hyllorna. Jag började fundera på det, säger han.
– Överhuvudtaget är svensk reklam bara ett jagande efter priser. Har du hört en kreatör säga: "Den idén gjorde så att bageriet sålde fler bröd"? Í stället hör du: "Hoppas vi blir nominerade för Polarbröd". Det är helt fel utgångspunkt.
I ett inlägg på Facebook utvecklar Jonas Frank sin kritik mot reklamkvalitén:
"Reklamen har somnat. Det behövs några uppesittarkvällar för att röra om. Jag får dagligen förfrågningar av fotografer, stylister, regissörer och illustratörer. Frågan är hela tiden om att få ihop något bra. Alla är så begåvade. Varför får vi då inte ut de saker vi har i oss? Varför ser saker oftast ut som skit hela tiden? Det är dags att göra reklam med kvalité.
Vi kreatörer behöver extremt vassa projektledare. Var utbildas de? På Handels? Pengar och kreativitet ska aldrig få mötas. Jag hör ofta frågan idag av kreatörer, hur mycket har vi i budget? Redan där har du strypt din förmåga att hitta på något bra som kreatör tror jag. Och det där med budget av kunder. Du måste vara stark att säga åt en kund, att med de pengarna kan vi inte göra något som gör skillnad. Du ska nog bygga om ditt badrum istället lilla vän för att jag ska trigga igång mina kreatörer. Håller ni med?"
Jonas Frank började på Saatchi & Saatchi 2011. Dessförinnan har han jobbat på Storåkers McCann, TBWA och Acne. Han har vunnit många reklampriser för sina projekt, bland annat i Guldägget, 100-Wattaren, Eurobest och One Show.