Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Jonas Frank till Acne

Publicerad: 14 Januari 2020, 10:40

Jonas Frank

För snart tre år sedan lämnade Jonas Frank Saatchi & Saatchi, trött på att kreativitet hade tappat betydelse för byråerna. Efter en tid som frilans värvas han av Acne där han bland annat kommer att jobba med ICA.


Ämnen i artikeln:

Jonas FrankAcne

Den guldäggsbelönade art directorn Jonas Frank har tidigare jobbat på bland annat TBWA och McCann. Under 2017 lämnade han jobbet på Saatchi & Saatchi efter sex år. I ett inlägg på Facebook uttryckte han stark kritik mot utvecklingen av reklamen och dess kvalité.

”Reklamen har somnat. Det behövs några uppesittarkvällar för att röra om. Jag får dagligen förfrågningar av fotografer, stylister, regissörer och illustratörer. Frågan är hela tiden om att få ihop något bra. Alla är så begåvade. Varför får vi då inte ut de saker vi har i oss? Varför ser saker oftast ut som skit hela tiden? Det är dags att göra reklam med kvalité.”

Under de senaste åren har han i stället arbetet som frilansare, med undantag från tre månader på Prime sommaren 2018. Nu anställs han av Acne. Bland annat kommer han att fungera som senior creative för ICA. En kund där byrån ska ta fram ett nytt koncept som kommer att rulla vid sidan av ICA-såpan. 

– Det kommer bli så roligt då jag faktiskt är utbildad till kock och älskar att få jobba med mat, säger Jonas Frank till Resumé.

Hur kommer det sig att du väljer att ta en anställning efter några år som frilans?
– Som frilans har jag även fått ta på mig rollen som strateg, säljare och produktionsledare i många fall. Det har varit lite frustrerande att inte helt och hållet få hålla på med det jag tycker jag är bäst på till 100%. Och det är att jobba med koncept och idéer. Jag har även saknat att få vara i ett sammanhang där det finns människor som brinner för kreativitet och kommunikation.

Vad är den största insikten som mött dig under tiden utanför byråvärlden?
Som så många andra säger så är det hastigheten. Idag går det så mycket snabbare med allt. Inte mig emot då jag tycker att jag är som bäst i högt tempo. Insikten är att det kan gå lite för långsamt på de traditionella byråerna. Det är en del som missat att hoppa på tåget till kommunikativ framgång tyvärr. 

När du lämnade Saatchi & Saatchi var du kritisk till att det kreativa initiativet hade fått mindre betydelse på senare år. Hur ser du på den frågan i dag? 
– Den håller jag fast vid. Idag ser jag mer information än rena kreativa idéer i reklamen.

Hur tror du din roll på Acne kommer att skilja sig från den du haft på tidigare byråer?
Jag kommer kliva in i en roll där jag ska ge allt för att hålla lusten uppe och inspirera kreatörerna till att ta fram riktigt vassa jobb för våra kunder. Jag har ju samlat på mig en del kunskap som jag kan berätta om för de lite yngre kreatörerna på Acne. Men jag går inte in som någon som ska bestämma eller så. Vi gör allt tillsammans. Det brukar bli som bäst då. 

Vad tycker du om det jobb Acne gjort de senaste åren?
Acne är enligt mig den byrån som gör de mest intressanta jobben som jag tyckt bäst om när jag tittar på vad byråerna håller på med. Acne har en internationell och lite osvensk förmåga att lösa kommunikationen för sina kunder. Och de eller vi som jag nu kan säga har även blivit ordentligt uppmärksammade för sina jobb internationellt. Johan Bello som är creative director är ju superkänd som en ypperlig creative director ute i världen. Och Acne som byrå blev vald till en av de 10 kreativaste byråerna i världen om jag inte minns fel. Ett sådant ställe vill man ju få vara en del av.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jonas FrankAcne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.