Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Josefine Richards lämnar Ingo efter 12 år – blir ECD på McCann

Publicerad: 17 Januari 2019, 13:15

Johan Östlund och Josefine Richards. Den senare börjar på McCann i början på februari.

Hon har varit involverad i många av Ingos främsta kampanjer. Nu lämnar Josefine Richards byrån efter tolv år. Och hon sätter ribban högt på nya arbetsplatsen – ambitionen är att det ska bli det mest spännande McCann-kontoret i världen.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerMcCannIngoJohan ÖstlundJosefine Richards

"Dill", "Le Bon", "Bosses mjölk". Listan kan göras lång över omtalade kampanjer där Josefine Richards haft ett finger med i spelet. Inte bara för matkedjan Lidl. På senare år han hon jobbat för uppdragsgivare som Folkoperan, Löfbergs Lila och Barncancerfonden i sin roll som creative director på Ingo.

– Efter tolv år på Ingo är det dags att göra något nytt. Det var inte ett lätt beslut att fatta, Ingo har varit som en baby för mig. Vi har haft det ofantligt roligt tillsammans och jag kommer sakna alla fantastiska människor! Jag går från en blomstrande byrå så det känns ändå som helt rätt tillfälle att gå över till McCann, säger Josefine Richards.

Johan Östlund, vd på McCann, är nöjd med sin rekrytering. Under det dryga året som gått sedan han tog över ledarskapet på byrån har han fokuserat på att bygga om verksamheten, som många år visat illröda siffror, och lägga en stabil grund för framtiden. Det tycker han sig ha gjort nu.

– Vi har gjort stora förändringar för att vända och bli lönsamma igen. Inom ramen för den resan måste man bygga verksamheten tillsammans med människor man gillar, litar på, har viljan och nivån som krävs för att ta stora kliv framåt. Vi har inte stressat, utan byggt upp grunden metodiskt. Den kreativa biten är avgörande för oss framåt, säger han och fortsätter:

– När Josefine och jag började prata kände både hon och jag: ett, att vi fungerar extremt bra ihop som partners. Två, att vi har samsyn i vad som krävs och tre: att det är en riktigt spännande utmaning att ta tag i tillsammans.

Sedan Johan Östlund tog över ledarskapet på i dag 43 personer stora McCann har byrån fram tills nu stått utan en kreativ chef.

– Jag har träffat gänget på McCann och de har en sjukt hög energi och vill framåt. Vi delar samma synsätt och jag tycker att det ska bli roligt att få vara kreativ ledare för en byrå som på sätt och vis är en underdog. Men vi ska bli en ledarhund – en charmig sådan. En golden retriever, säger Josefine Richards.

– Vi lever bara en kort tid, därför måste vi göra reklam som är värdefull. Det är ingen som vill ligga på sin dödsbädd med insikten att man bara gjort en massa skit. Jag har skyhöga ambitioner och det känner jag också att McCann har.

Duon sätter ribban högt.

– Det här säger jag med den största grad ödmjukhet. Vi ska sikta på att bli det mest spännande McCann-kontoret i världen. Det innebär ju att vi måste göra saker som är mer spännande än "Fearless Girl" och "Dumb Ways to Die". För att åstadkomma det måste man vara stark, modig och våga satsa, säger Johan Östlund.

Josefine Richards fyller i:

– Vi är inte rädda. Kreativitet hämmas av regler och känslor. Vi ska jobba tillsammans och inte dela upp oss i ett vi och ett ni, varken internt på byrån eller gentemot kunderna. Om man hela tiden jobbar tillsammans har man samma målbilder. Då går det inte att bli så förvånad eller rädd så att arbetet drabbas.

McCann har ju många kämpiga år bakom sig. Ligger den historian er i fatet när ni ska sikta framåt?
– Inte alls – det är snarare en morot. All känner att nu jäklar, nu är det dags för McCann. Det är nu det händer.

Johan Östlund säger att verksamheten visar svarta siffror för verksamhetsåret 2018, men kan inte dela med sig av dem ännu.

– När man gjort en sådan snabb vändning – på rekordtid – skapas en enorm stolthet och framåtanda internt. Det har inte varit lätt, men nu blickar vi framåt. Nästa steg är att bevisa oss på marknaden genom stora signaturjobb. Vi är på god väg – vi vann exempelvis nyligen Eon, som typ alla stora byråer var med och pitchade om.

Var är McCann om två år?
– En tråkig kommentar, men nummer ett är att vi kommer göra vinst. Som Göran Åkestam brukar säga: en rimlig vinst, för det mår man bäst av långsiktigt. Vi kommer ha gjort åtminstone ett stort signaturjobb som vi och hela den svenska reklambranschen kan vara stolta över, och som sätter McCann på kartan i världen. Dessutom kommer vi att må bra tillsammans, skratta och ha kul på jobbet.

Josefine Richards:

– Om två år är McCann en byrå som alla vill vara på – en arbetsplats som är skön att vara på och där alla får uttrycka det de har i sin kreativa hjärna. Vi har jobb som överraskar reklamvärlden och resten av världen med nya grejer som ingen trodde var möjliga.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.